Vrouwen domineren de reclamewereld

Wát als je de rollen omdraaide?

Ik heb nooit de proef op de som genomen, maar blijkt dat 80% van de reclamespots geconcipieerd zijn om een hoofdzakelijk vrouwelijk publiek aan te spreken. Mij geen zorg, ik benut een reclameblok op tv als een plaspauze of om mezelf op een hapje of een drankje te trakteren. En zelfs dáármee houden marketingmensen rekening: een vrouw kan veel langer haar plas ophouden dan een man. En daarnaast zijn vrouwen meestal dé gezinshoofden die bepalen wát het boodschappenlijstje inhoudt. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat meer dan de helft van de mensen in de reclamesector, vrouwen zijn!

[related-posts]

En ook niet voor niets zijn trendsettende mode-ontwerpers en designgoeroe’s bijna allen homo’s. Zij verstaan de kunst om te vatten wat vrouwen beogen en maken daarvan ook dankbaar gebruik. Of misbruik. ‘t Is maar hoe je het bekijkt. Vatbaar voor reclame kan zowel getuigen van een sterke als van een zwakke persoonlijkheid. Uit het eindwerk van een studente aan de Universiteit Leuven bleek dat de gemiddelde mannelijke lezer zich niet één publiciteitsadvertentie herinnert van het magazine dat ie doornam. Zelfs al beslaat die advertentie een volledige bladzijde!

Reclamefolders en voordeelbons richten zich hoofdzakelijk tot vrouwelijke clientèle. Om maar één voorbeeld te geven: wat heb ik als man aan een wekelijkse, zogezegd ‘gratis’ bijdrage van Het Laatste Nieuws, met name ‘Nina”, waarin niet één artikel staat dat me boeit als ‘man’, maar waarvoor ik bijna 1 euro méér betaal?! Het enige dat me kan verleiden is de kruiswoordpuzzel, maar die is zo naïef en simpel dat ik echt begin te geloven dat men tot vandaag vrouwen nog altijd beschouwt als het absolute ‘zwakke geslacht’!

[related-posts]

Mijn inziens is vrouwen aan de macht in de reclamewereld een totaal verkeerde zet. Túúrlijk laten mannen ook graag hun ego strelen, maar laat de eerste man of vrouw opstaan die dit ook ‘begrijpt’ en dit op een aanvaardbare manier aanpakt! Hoewel, niét makkelijk als je bijgaand clipje bekijkt:

Video reclamewereld: