Service almaar groter, prijskaartje des te meer!

Reclamefilmpjes zijn de grootste verleiders.

Kijkcijfers zullen in de nabije toekomst niet eens meer kunnen worden vastgelegd. Binnen afzienbare tijd kan iedereen zijn favoriete tv-programma’s bekijken waar en wanneer hij/zij dit maar wil. Met of zonder reclameblokjes tussendoor. Er wordt weinig over bericht, maar zowel de reclamewereld als de commerciële zenders in ons land zitten met deze ‘service’ erg verveeld. En in feite hinkt België serieus achterop wat dit onderwerp betreft. Zowel Nederlandse als Britse tv-kijkers zijn inmiddels al enkele jaren gewend aan dit elektronisch snufje.

Wellicht ben ook jij al via de post of e-mail door je server benaderd om van deze extra diensten gebruik te maken. Ofwel haalde je je schouders op, ofwel ging je erop in. Tot je het prijskaartje ontvangt. Het mag duidelijk zijn, je krijgt niets voor niets. Blijkt dat meer dan de helft van de tv-kijkers in Vlaanderen niét ingaat op dergelijke ‘papieren’ reclame. Een tv-spotje zou hierin verandering kunnen brengen, maar welke zender zou nu anti-reclame willen voeren t.o. hun eigen tv-aanbod?

[related-posts]

Nochtans slaagde een Nederlands bedrijf erin duizenden klanten voor zich te winnen door een opmerkelijk reclamefilmpje. Het verscheen nooit ofte nimmer op een openbare of commerciële zender, Het werd louter verspreid via de sociale media en werd intussen bijna 3 miljoen keer (!) bekeken via YouTube. Deze cijfers zijn beschamend voor de commerciële zenders, want blijkt dat niet één derde van de tv-kijkers naar de reclameblokjes kijkt. De meesten beschouwen het als een plas- of happauze.

Ik heb zo een zwaar vermoeden dat het medialandschap de komende jaren danig zal veranderen. Bijgaand filmpje mag dan wel aantrekkelijk, grappig en kunstig zijn, ik zie niet in waarom verwoede tv-kijkers nog méér willen dan het aanbod dat bijna 40 zenders gratuit te bieden heeft. Of zit ik fout?…

Video reclamefilmpje: