Peter Van Asbroeck laat kinderen bier drinken

Na de controverse rond de reclamecampagne ‘Fier op ons Bier’, blijft de discussie gevoed door een filmpje waarin Peter Van Asbroeck kinderen bier laat proeven. Een onschuldig reclamefilmpje of een aanzet om jongeren te doen drinken?

Als Amerikanen België bezoeken, is het niet voor Manneken Pis maar voor het bier. Toch is de consumptie van Belgisch bier er de laatste decennia enorm op achteruit gegaan. Daar besloten de Belgische brouwers iets aan te doen door het lanceren van een aantal promotiefilmpjes voor Belgisch bier genaamd ‘Fier op ons Bier’.

Dit vond Myriam Bruyninckx, therapeute en ex-alcoholverslaafde, niet door de beugel kunnen. Dergelijke filmpjes houden immers geen rekening met een minderheidsgroep die het erg moeilijk heeft om alcoholgebruik onder controle te houden. In Volt ging ze de discussie aan met Lars Vervoort, woordvoerder van de Belgische brouwers, die erbij blijft dat de commerciële filmpjes vrij genuanceerd zijn en dat ze slechts ons vloeibaar erfgoed trachten te promoten.

In combinatie met recente cijfers dat maar liefst 50% van de studenten met alcoholproblemen zou kampen en dat 40% van de volwassenen te veel alcohol zou drinken, vinden veel mensen dergelijke reclamefilmpjes allesbehalve gezellig en onschuldig. Vooral het filmpje waarin Peter van Asbroeck een aantal kinderen bier liet proeven in een promotiefilmpje voor zijn nieuw programma Brouwland, schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Maar met het oog op de volgende verkiezingen vinden anderen dan weer dat Belgen wel wat chauvinisme kunnen gebruiken. Dat brengt ons tenslotte samen.

Staan reclamefilmpjes om Belgisch bier te promoten nu op gelijke voet met tabaksreclame en zouden ze compleet verboden moeten worden? Of is de reactie van de tegenstanders even overdreven als ons alcoholgebruik? Laat jouw mening horen op Medialaan.be!

foto: Dirk Van Esbroeck