Wat als mannen maandstonden zouden hebben?

0
1981

Briljante sensibiliseringscampagne!

Ik vermoed dat weinig mannen ook maar een idee hebben hoe het voelt als je maandelijks te maken hebt met zogenaamde ‘ongesteldheid’ (om het meest beschaafde woord te gebruiken). Stel dat zij het zèlf ook zouden hebben, ze zouden sowieso meer begrip kunnen opbrengen voor dit ongemak en de vaak nare gevolgen van een menstruatie: minder goed presteren, humeurigheid, gêne, plotse snoeplust, enz.

Met dit idee in het achterhoofd lanceerde WaterAid -een internationale hulporganisatie die o.a. meer hygiëne wil stimuleren bij de bevolking- een bijzonder originele sensibiliseringscampagne. Ze draaiden gewoon de rollen om en herdoopten het woord tampon in… ‘Manpon’. Een hilarisch filmpje!


Uiteraard heeft dit satirisch reclamespotje een achterliggende bedoeling en is het eerder een boodschap van algemeen nut. WaterAid wil met de campagne aandacht vragen voor de 1,25 miljard vrouwen ter wereld die geen toegang hebben tot openbare toiletten en douches wanneer ze ongesteld zijn. WaterAid vraagt mensen dan ook om de petitie te tekenen die oproept tot bredere watervoorzieningen voor vrouwen.

Ook wordt ‘ongesteld zijn’ volgens WaterAid in vele landen nog steeds als taboe gezien. Het is niet bepaald het leukste gespreksonderwerp, zij het in gedekte termen. Vrouwen zoeken doorgaans naar alle excuses om hun ‘periode’ enigszins te verbergen. Vrouwen zijn er nochtans van overtuigd dat mannen de maandstonden niet aan zouden kunnen; mannen daarentegen drijven maar al te graag de spot met de typische menstruatiegedragingen.

Zou het filmpje niet nog meer aanslaan als men George Clooney voor deze rol had kunnen strikken? Dan zou het pas echt hilarisch worden!