7 goede voornemens voor het nieuwe jaar

Welke stip jij aan in dit lijstje?

Ik vertel je niets nieuws als ik stel dat bij de aanloop naar het nieuwe jaar zowat iedereen al een paar goede voornemens in zijn achterhoofd heeft geprogrammeerd. Dingen die je wilt bereiken, veranderen of meemaken. Een nieuw jaar staat voor nieuwe kansen en een nieuw begin. Voor de ene is het moeilijker dan voor de andere om zich aan deze voornemens te houden. Het bedenken ervan is meestal geen probleem. Dit zijn de meest voorkomende goede voornemens voor het nieuwe jaar.

1. Gewicht verliezen:

Een flink deel van de bevolking kampt met overgewicht en zal hier van alles aan willen doen om dit veranderen. De meesten wachten tot de feestdagen achter de rug zijn en omdat nieuwjaar deze keer een verlengd weekend inhoudt, stellen ze maandag 5 januari 2015 voorop om hun offensief tegen de overtollige kilo’s in te zetten. Vrouwen slagen daarin beter dan mannen, omdat ze elkaar vooral op de werkvloer aanmoedigen.

Gewichtsverlies

2. Meer aan sport doen:

Het ene heeft uiteraard met het andere te maken, want veel beweging helpt je ook te vermageren. Het is bekend dat januari de toptijd is voor fitnesscentra en sportclubs. Dan schaffen de meesten zich een abonnement aan of betalen zij het lidgeld voor een jaar. Uit onderzoek blijkt echter dat nog geen 50% hun bezoeken of beurten een half jaar volhouden.

Sporten helpt om de symptomen van hooikoorts te verlichten.

[related-posts]

3. Tijd maken voor familie en vrienden:

Door tijdsdruk en allerlei beslommeringen en verplichtingen verwaarlozen we onze contacten met mensen die ons na aan het hart liggen. Familiebezoeken, afspraken met vrienden of leuke feestjes moeten we soms gewoon laten schieten. Toch gaat dit vaak gepaard met een schuldgevoel. En daar willen we volgend jaar niet mee opgezadeld zitten!…

Hollandse familie

4. Stoppen met roken:

Het is hét klassieke goede voornemen en blijkt dat de jongste jaren vooral oudere mensen er nog wonderwel in slagen ook. De verslaving zit tussen je twee oren, wordt gesteld. Daarom doe je er best aan om je er vandaag al mentaal op voor te bereiden. Daarom niet meteen met medicatie, maar er bestaat genoeg lectuur omtrent dit onderwerp die je hersenen kunnen helpen een onbewuste afkeer van het roken in de hand te werken.

5. Stoppen met drinken:

Net zoals stoppen met roken is stoppen met drinken ook een veel genoemd voornemen. Als je veel alcohol drinkt ben je niet direct een alcoholist en je hoeft ook geen alcoholist te zijn om te willen stoppen met drinken. De meeste drinkers zijn ‘probleemdrinkers’, die n.a.v. stress en familiale zorgen snel naar de fles grijpen. Het drankgebruik afbouwen is geen optie; een lange periode géén alcohol nuttigen is de boodschap.

[related-posts]

6. Nieuwe uitdagingen:

Onderneem iets waaraan je je voordien nooit waagde. Nieuwe dingen aanleren kunnen een wereld voor je openen. Boetseren, yoga, dans en muziek, een andere taal leren, … Er zijn mogelijke hobby’s zat en wellicht vind je in je eigen gemeente een waaier van activiteiten waaraan je kan deelnemen. Zeker voor alleenstaanden is het belangrijk een groepsactiviteit uit te zoeken.

Sporten

7. Meer genieten van het leven:

Het is niet onnozel om aan het eind van het jaar een denkbeeldig lijstje te maken van de keren dat je écht van iets ten volle hebt genoten. Je zal alleen maar tot de vaststelling komen dat het er te weinig zijn! Het lijstje van ergernissen en dingen die je tegen je zin doet is veel groter. Probeer tijdens de eerste dagen van het nieuwe jaar zelf je doen en laten te observeren. Al moet je er een kwartier vroeger voor opstaan, begin met het genieten van een lekker ontbijt.

Ontbijten

Niet onbelangrijk: deel je goede voornemens met anderen! Je familie, je vrienden, je werkmakkers, … Hoe meer mensen je intenties kennen, hoe meer ze je ook zullen stimuleren ze vol te houden.