5 wereldvermaarde bedrijven waarvan je de benaming nooit zou achterhalen

What’s in a name?

Gisteravond schrok ik mij een hoedje toen één van de praatgasten in een Nederlandse talkshow een ‘spaatje’ bestelde. De vrouw bedoelde een glas ‘spa’, genoemd naar het Belgische bronwater. Het water is op haar beurt genoemd naar de bronnen in de stad Spa in de provincie Luik. En jawel, ik voelde me even een fiere Belg!

Leergierig als ik ben, zocht ik het woord op in de authentieke dikke Van Dale en warempel, het woord ‘spa’ is wel degelijk een algemeen aanvaard Nederlands woord. Het woordenboek onderscheidt zelfs een ‘spa blauw’ van een ‘spa rood’, zonder en met koolzuur! Uit enig verder opzoekwerk stelde ik vast dat ook een ‘cola’ en een ‘pils’ in het woordenboek staan. Toch sterk dat merknamen mettertijd zulke begrippen werden dat ze een aparte betekenis kregen in verschillende talen. Wie een ‘pilsje’ (een lagerbier, oorspronkelijk uit de stad Pilsen in Tsjecho-Slowakije) bestelt, kan net zo goed een Jupiler als een Maes voorgeschoteld krijgen. Niemand die hierom maalt!

Dit doet ons stilstaan bij de idee waar al die grote merknamen vandaan komen. Hier is een lijstje van 5 wereldbekende bedrijven die een begrip zijn geworden. Maar hoè kwam men aan die naam?

(lees verder op de volgende pagina)