PAS OP: waarom het gevaarlijk is om je stuur op deze manier vast te houden

0
2396

’10 over 10′ is verouderd.

Tijdens de rijles wordt het genoeg in onze oren geknoopt: het is belangrijk om je stuur met beide handen goed vast te houden. Volgens de regeltjes is het dus niet oké om slechts met één hand te sturen, om je elleboog losjes op het raamkozijn te laten rusten of om (waag het niet!) je stuur zomaar volledig los te laten. “Kijk, mama zonder handen”, kan je serieuze autoschade of verwondingen opleveren. Als je een keurige bestuurder bent, vergat je die wijze les uit het begin dus nooit en gebruik je braaf beide handen tijdens het rijden.

Wat doen we dan verkeerd?

Maar zelf als je beide handen stevig rond het stuur klemt, kan het zijn dat je het verkeerd doet. Hoezo? Veel mensen gebruiken de tien-over-tien-regel. Dat betekent dat men het stuur links en rechts schuin bovenaan vasthoudt. Vroeger werd het ons zo aangeleerd, maar toen hadden de meeste auto’s nog geen airbags in hun stuur. En het zijn deze airbags die voor problemen kunnen zorgen. Een artikel uit EMSworld vermeldt bijvoorbeeld de verschillende verwondingen die bestuurders hebben opgelopen door het verkeerd vasthouden van het stuur en een uitgeklapte airbag: breuken aan de onderarmen en polsen, gebroken duimen, een toegetakeld gezicht door handen die in het gezicht geslagen worden, enzovoort. De reden voor deze verwondingen is dat mensen hun armen en handen voor de plek van de airbag houden. Als het ding openspringt, mist de klap zijn effect niet. De kerel in deze auto doet het dus volledig fout.

Hoe moet het dan wel?

De oplossing is natuurlijk niet om airbags te verwijderen. Ondanks de mogelijke verwondingen, houden ze ons immers veilig. Er zijn gelukkig twee simpele manieren om de kans op verwondingen te vermijden. Ten eerste moet je niet de bovenste helft van het stuur, maar de onderste helft vasthouden. Ten tweede moet je ervoor zorgen dat je jouw duimen recht op het stuur legt in plaats van ze errond te klemmen. Eigenlijk moet het altijd lijken alsof je jezelf likes geeft. Het is wat aanpassen in het begin om zo te rijden, maar wel even betrouwbaar op de baan en een pak veiliger voor je armen, handen en gezicht.

Bekijk de video op de volgende pagina waarin de juiste methode uit de doeken gedaan wordt.

(Bekijk de video op de volgende pagina)

GEEN REACTIES