Er bestaat zoiets als ‘voetentaal’

Het is de sterkste vorm van non-verbale communicatie.

Er wordt altijd gezegd dat de ogen de spiegels van de ziel zijn. Maar goeie observators weten wel beter. Zij houden hoofdzakelijk je voetenspel in het oog, omdat die veel meer verraden over je emoties. Blozen en met de ogen knipperen kan je nog enigszins onder controle houden, maar je bent je het minst bewust van de bewegingen die je met je voeten maakt.

Ben je heimelijk verliefd op je vrouwelijke collega, maar weet je niet zeker of dat gevoel wederzijds genoeg is om haar mee uit te vragen? Volgens onderzoekers van de Universiteit van Manchester hoef je haar niet diep in de ogen te kijken om te weten wat ze van je vindt. Kijk simpelweg naar haar voeten en ontdek of ze jou ook ziet zitten.

[related-posts]

Beweegt de vrouw met wie jij praat haar voeten terwijl ze lacht, is de kans groot dat ze jou aantrekkelijk vindt. Maar kruist ze haar voeten en/of benen terwijl ze met je praat, dan zullen jouw avances waarschijnlijk met een sisser aflopen.

De onderzoekers konden uit het voetenspel ook afleiden wie liegt en dit geldt voor beide seksen. Wanneer mannen of vrouwen de waarheid geweld aandoen, blijken zij hun voeten onnatuurlijk stil te houden. Met andere woorden, blijft jouw vlam roerloos staan terwijl hij/zij zegt ‘Ik hou ook van je’, betekent dit dat zijn woorden niet gemeend zijn en dat hij/zij figuurlijk met je voeten speelt.

[related-posts]

Nog een paar opmerkelijke bevindingen van het onderzoeksteam, die je zelf wel eens kan uittesten binnen je kennissenkring: extraverte mensen en dominante mannen bewegen hun voeten meer tijdens een gesprek. Arrogante mensen daarentegen bewegen hun voeten minder als ze aan het woord zijn. Nerveuze mannen bewegen hun voeten meer, terwijl vrouwen hun voeten juist stil houden als ze gespannen zijn.

Dit kan allemaal wel juist zijn, maar ga je meestal niet tegenover elkaar aan tafel zitten als je een gesprek voert? Beetje gek zicht als je dan om de haverklap onder tafel duikt… En is het misschien net daarom dat heel wat avances plaatshebben in de trein?