6 tips die je helpen in je vakantieoord beter te slapen

Slapeloze nachten kunnen je vakantie danig verpesten!

Of je nu gaat kamperen of een hotelkamer of een paviljoentje hebt geboekt of in groep op reis gaat, het merendeel van de vakantiegangers gaat later slapen dan gewoonlijk en in de ogen van velen maakt nachtplezier en -vertier deel uit van wat je ‘vakantie’ noemt. Willen of niet, je bioritme wordt sowieso verstoord en ‘goed kunnen slapen’ gaat doorgaans niet over één nachtje ijs. Over ijs gesproken, het is doorgaans het gebrek aan koelte dat de meeste mensen belet om de slaap te vatten.

Maar er zijn wel meer dingen die je nachtrust kunnen verstoren. En daar zetten we deze tips tegenover:

1. Slaapmiddelen:

Je huisarts zal er alle begrip voor hebben dat je een slaapmiddel in je medicijnkoffertje bergt. Je moet hiermee evenwel opletten; de meeste slaappillen kunnen je wel eens zuur opbreken als je gedronken hebt of als je ‘s anderendaags terug in de wagen stapt. Hèt voordeel van natuurlijke slaapmiddelen is dat je geniet van de heilzame werking van kruiden, zonder dat je er afhankelijk van wordt. Een kruidenthee op basis van tijm, valeriaan, citroenmelisse, kamille, lavendel, salie of sint-janskruid voor het slapengaan kan al wonderen doen.

kamillethee
Een kopje kamillethee kan al helpen om beter te slapen.


Maar wil je je de moeite van theezetten besparen, weet dan dat er ook tabletten bestaan die hetzelfde effect in de hand werken: de Dormeasan tabletten bevatten valeriaan, passiflora, hop, haver en citroenmelisse; vijf kruiden met een rustgevende werking bij slapeloosheid. Je zal vlotter inslapen en beter doorslapen. Op die manier blijft het natuurlijke slaapproces intact en ben je ’s ochtends weer fris en monter.

(lees verder op de volgende pagina)