5 tips om vliegangst te overwinnen

Durf jij nog van de grond gaan?

Vliegangst is een gegeven dat altijd al heeft bestaan, maar door de recente vliegtuigrampen stappen velen nu sneller naar de dokter om pilletjes tegen hun fobie te laten voorschrijven. Vorig jaar nog bleek uit een enquête dat één op de drie Belgen vliegangst heeft, al pakken de meeste reizigers er niet openlijk mee uit. Vermoedelijk mag je het aantal personen met deze fobie momenteel verdubbelen.

Wagenangst komt veel minder voor, terwijl er statistisch gezien veel meer mensen jaarlijks in het verkeer verongelukken. In België zijn er dit bijna 700 per jaar! Een vliegtuig is wereldwijd één van de veiligste vervoermiddelen. Toch speelt ongeveer iederéén met de gedachte van een mogelijke ‘laatste reis’ voor hij/zij een vliegtuig instapt.

[related-posts]

“Medicatie helpt nauwelijks of niet,” waarschuwt vliegangstspecialist Bart De Saeger, “de beste manier om de fobie te bestrijden is… vliegen!”. Vliegangst is een fenomeen dat tussen de oren zit en alleen al de idee dat een vliegtuig kán ontploffen of neerstorten, werkt ook in op je algemene fysieke paraatheid. Vele passagiers laten nu tijdens de hele vlucht de gordel om de lenden en zitten verkrampt in hun zetel. Terwijl een vliegreis bijzonder ontspannend en behaaglijk kan zijn.

Er bestaan wel degelijk therapieën en cursussen tegen vliegangst (www.vliegangst.org) en de huisarts kan je verschillende middeltjes voorschrijven, maar met deze 5 tips voor ogen ben je al een eind onderweg:

[related-posts]

Koffie

1. Geen opwekkende middelen:

Drink geen alcohol en mijd koffie, cola en andere opwekkende dranken voor het vertrek en tijdens de vlucht. Ze vergroten alleen maar je angsten uit, en bij de minste turbulentie kan dit overslaan in ware paniek.


(lees verder op de volgende pagina)