7 ingrediënten die je energie op peil houden deze winter

Geef winterdipjes geen kans.

Tijdens de koude maanden hebben veel mensen minder energie en voelen ze zich sneller moe en neerslachtig. Gelukkig zijn er manieren om je te wapenen tegen zo’n winterdipje. Genoeg slaap is natuurlijk belangrijk, maar ook de juiste voeding, is essentieel. Het is zo verleidelijk om op koude dagen naar zoetigheden en snacks te grijpen. Niet doen! Het heeft net het omgekeerde effect en doet je juist nog meer energie verliezen. Wat je net nodig hebt, is eten dat veel endorfines en serotonine bevat. Deze neurotransmitters maken je immers gelukkig. Zit zowel de temperatuur als je gemoed onder nul? Haal dan deze ingrediënten in huis.

1. Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten zoals bijvoorbeeld volkoren granen en havermout zijn goed tegen de honger, waardoor ze ook helpen voor je humeur.

2. Avocado
De onverzadigde vetten in avocado’s dragen bij tot een kalm en stabiel gemoed.

3. Zuivel
Veel zuivelproducten bevatten vitamine D, wat een boost aan serotonine oplevert. Zo’n warm glas melk maakt een grijze koude dag meteen een stuk beter.

4. Vette vis
Vette vis zoals zalm bevat veel omega 3-vetzuren, wat helpt tegen een depressief gevoel. Dat is niet alles: omega 3 maakt je ook slimmer!
(lees verder op de volgende pagina)