Waarom praten mensen in hun slaap?

Slaappraters: wie zijn ze, wat doen ze en is er iets aan te doen?

Het komt vrij veel voor dat mensen praten in hun slaap. Dat kan gaan van onverstaanbaar gemompel, tot duidelijke zinnen en hele conversaties. De medische benaming voor praten in de slaap is somniloquy. Het is een vorm van parasomnie, de stoornis waarbij iemand vreemd gedrag vertoont tijdens het slapen. Andere vormen van parasomnie zijn slaapwandelen en het hebben van nachtmerries.

[related-posts]

Somniloquy komt meer voor bij kinderen dan bij volwassenen. Ongeveer de helft van de kinderen zou geregeld praten in zijn slaap. Bij volwassenen komt het slechts bij vijf procent voor. Mannen praten vaker in hun slaap dan vrouwen. Hoe dit komt, is niet bekend.

Oorzaak

Wanneer we in slaap vallen, laten onze hersenen twee chemische stoffen vrij: glycine en gamma-aminoboterzuur (GAB). Zij ‘verlammen’ ons wanneer we slapen, zodat we geen ongewenste bewegingen maken tijdens het slapen. De stoffen zorgen er bijvoorbeeld voor dat we niet werkelijk wegrennen wanneer we moeten vluchten in onze droom. Glycine en GAB blokkeren eveneens de stembanden, zodat we niet luidop zeggen wat we in onze droom vertellen.
Als iemand praat in zijn slaap, werken de stoffen niet helemaal, waardoor de stembanden nog geluid produceren. Soms houdt de slapende persoon zelfs nog hele conversaties. Praten in de slaap heeft eigenlijk niets te maken met dromen. Het fenomeen vindt plaats in het tussenstadium tussen slapen en dromen. Tijdens een diepe droom is er zelfs minder kans dat iemand gaat praten dan in zijn slaap.

Kun je er iets aan doen?

Praten in de slaap is in principe niet zo erg, al kan het ervoor zorgen dat je de volgende dag minder goed uitgeslapen bent. Het vormt vooral een probleem wanneer de partner wakker ligt door het gepraat of de slaapprater schrik heeft om gênante zaken te vertellen terwijl hij in slaap valt.
Somniloquy kan spontaan optreden, maar wordt vaak ook veroorzaakt door spanningen, angst en stress. Je kunt dit vermijden door spanning voor het slapengaan te vermijden. Zorg dat je een half uur voor je naar bed gaat geen intensieve gesprekken meer voert en geen spannende en emotionele boeken of films bekijkt. Relaxatieoefeningen voor het slapengaan helpen de stress verminderen, net zoals een vast en rustig avondritueel (haren kammen, tanden poetsen, pyama aandoen,…).