Waarom januari-diëten mislukken

Hoe komt het dat de meeste diëten toch mislukken?  Bestaat er zoiets als een suikerverslaving?

Na de feestdagen beginnen vaak de goede voornemens in verband met gezondheid, de fitnessabonnementen vliegen de deur uit, evenals boeken over ontgifting en gewichtsverlies.  In je vriendenkring zal je wel meerdere mensen kennen die een dieet beginnen.

Het is nog steeds controversieel, maar stilaan beginnen sommige wetenschappers toe te geven dat suiker een ware verslaving kan zijn.

Wetenschapper Nicole Avena heeft in haar labo ontdekt dat overmatig gebruik van bepaald voedsel zoals suiker, veranderingen in het brein en het gedrag kan teweegbrengen die op een verslaving wijzen.

Dit is ook meteen de reden die ze in haar boek “Why Diets Fail” aanhaalt voor het mislukken van diëten: mensen zijn verslaafd aan suikers en koolhydraten.  Het is moeilijk om van deze verslaving af te geraken.

Hieronder toch enkele tips voor wie er gebruik van wil maken:

  • het is gemakkelijker om helemaal geen suiker te eten dan elke keer een beetje.  Kleine porties blijven de hersenen stimuleren om naar meer te vragen.
  • probeer je lange termijndoelen voor ogen te houden.  Denk aan hoe je je fitter zal voelen of aan hoe mooi je zal zijn met die nieuwe kleren.
  • probeer gedurende 2 weken na te gaan wanneer je zin in suiker krijgt.  Zijn de oorzaken stress, verveling of meer van emotionele aard?
  • krijg je veel zin in iets zoets, druk dan even op pauze.  Heb je wel nood aan eten of helpt een frisse wandeling ook?
  • zoek gezonde alternatieven zoals fruit en noten en hou ze bij de hand.  Overal kom je verleidende zoetigheden tegen.  Op die momenten is een back-up plan goed om niet in je oude gewoontes te hervallen.
  • beweeg.  Recente studies tonen aan dat dankzij sporten je minder voldoening uit zoetigheden haalt.

Deze strategieën werken uiteraard niet voor iedereen.  Wil je heel graag van die zoete zin af, maar lukt het je niet, kan je uiteraard steeds contact opnemen met specialisten.