Van dit eten word je gelukkig, zegt de wetenschap

Voedsel voor je brein.

Als het over gezond eten gaan, wordt er heel vaak gekeken naar het aantal calorieën en soorten vetten van voedsel. Dat is fout, aldus Dr. Drew Ramsey, voedingsdeskundige, psychiater, boer en auteur.  Er is een belangrijk element van voedsel waar te weinig rekening mee wordt gehouden, en dat zich niet laat uitdrukken in calorieën en vetten. Namelijk: welk effect heeft eten op je brein?

Ontelbare studies hebben al aangetoond dat je je voelt hoe je eet. Dr. Ramsey benadrukt dat de meer traditionele voedingspatronen, waarin geen enkel voedingsmiddel volledig geschrapt wordt, het beste effect hebben op het brein. Zo’n volwaardige diëten bevatten genoeg volle granen, veel vis, noten, zaden, peulvruchten, groenten in alle kleuren van de regenboog, een beetje vlees en zuivel en heel veel kruiden. Voorbeelden zijn het mediterrane dieet (Italiaans, Grieks, Marrokaans, Egyptisch, …) of het Japanse en het Koreaanse dieet.
zalm
Beter eten, zal je niet alleen gezonder, maar ook gelukkiger maken. Als je slecht eet, stijgt je kans op een depressie met zo’n 70 tot 80 procent . Diëten zoals het mediterraanse of het Japanse dieet verlaagt de kans op een depressie met 50 procent. Daarom worden deze eetpatronen meer en meer gebruikt als een belangrijk geneesmiddel om een klinische depressie te genezen. Ze bevatten veel vetten, mineralen en vitamines die cruciaal zijn voor een gezond brein.

Video: “Welke diëten zijn goed tegen een depressie?”


[related-posts]