Maak je niet dik over je calorie-inname!

De werkelijkheid is soepeler dan de naakte cijfers.

Ook al opgemerkt? In de supermarkt zie je hoe langer hoe meer mensen met een leesbril rondlopen. Ze willen de kleine lettertjes op de verpakking kunnen lezen en vooral weten hoeveel kcal een bepaald product bevat. ‘Voedingsdeskundigen’ en diëtisten hameren al een paar decennia op onze calorie-opname en ons calorieverbruik. Naast de leesbril zou je ook een rekenapparaatje bij de hand moeten hebben, wil je met een gerust gemoed de winkel kunnen verlaten.

Vooreerst blijkt de minuscule informatie op de verpakking in vele gevallen niet te stroken met de werkelijkheid. Er komen zo vele andere productieprocessen en bereidingswijzen bij kijken dat het quasi onmogelijk is de precieze energiewaarde weer te geven.

[related-posts]

Een gemiddelde vrouw zou per dag niet meer dan 2.000 kilocalorieën binnen moeten krijgen. Voor mannen geldt een dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 2.500 calorieën. Hoeveel dat precies is, is moeilijk in te schatten.

Indien we het bij een gemiddelde van 2.000 calorieën per dag houden, mag je al een serieus stukje vreten, wil je over de limiet gaan. Of anders gesteld: hoe zién 2.000 kcal eruit?

[related-posts]

Dit filmpje visualiseert dit gegeven en is zonder meer verrassend. Niet voor niets dat diezelfde ‘voedingsdeskundigen’ hun stelling herzien en ze tegenwoordig zwaarlijvigheid wijten aan genetische aanleg en een tekort aan beweging. Héhé!

Soit, ik ga me nu tegoed doen aan een tros van een twintigtal bananen. Daarover werd toch altijd verteld dat het de dikmakers bij uitstek zijn?…

Tip: druk de pauzetoets in bij ‘A balanced day’, goed voor 2000 calorieën. Méér dan een ‘rijke’ maaltijd, toch?