Dit is de manier om in slaap te kunnen vallen. Zonder geneesmiddelen!

Het enige wat je moet kunnen is… tellen!

‘Slecht kunnen slapen’ is een klacht, waarmee ongeveer 4 op 10 volwassen mensen te kampen heeft. Daarvan grijpt maar liefst 80% naar een slaappil om makkelijker de slaap te vatten. De Harvard-wetenschapper, dokter Andrew Weil, kwam onlangs met een simpel slaapmiddel op de proppen dat je in staat moet stellen om binnen een minuut in slaap te vallen. Moet je alvast eens proberen!

De dokter gaat ervan uit dat alles te maken heeft met de juiste ademhaling: ”Diep ademhalen heeft invloed op de fysiologie en denkprocessen, inclusief je humeur. Door je simpelweg te concentreren op je ademhaling, kan je je langzaam ontspannen”.

Andrew Weil noemt de ademhalingstechniek ’4-7-8′. Het komt er op neer dat je 4 tellen inademt, je adem 7 tellen vasthoudt en in 8 tellen uitademt. In je verbeelding kan je intussen misschien ook nog de ‘schaapjes tellen’, een uitdrukking die al zo oud is als de straat, maar niet eens zo gek bedacht was.

[related-posts]

De oefening is gebaseerd op de beginselen van yoga en is niet alleen een manier om beter te kunnen slapen, het is tegelijk een relaxatieoefening die je ook overdag kan toepassen, waar je ook zit, ligt of staat. Als je je deze oefening eigen maakt, zal je na 4 à 6 weken ook een verandering vaststellen in je gedragspatroon. Bovendien is het medisch bewezen dat gaandeweg je hartslag trager wordt en je bloeddruk lager.

Alles over de 4-7-8 techniek hoor je uit de mond van de dokter zelf: