Dit is het krachtigste ontbijt dat er bestaat!

Havermout houdt je recht!

Vreemd, voor het eerst sinds lang zag ik in een grote winkelketen een paar simpele pakken havermout in de rekken staan. Enigszins verdwaald tussen de dozen cornflakes en de zakken muesli, maar in een opwelling van nostalgie had ik onmiddellijk één van de pakken in mijn winkelmand gedropt. Het kostte me niet eens 1,50 euro maar het water kwam me zó al in de mond: ‘Dít wordt mijn ontbijt voor morgenvroeg!’… En voor de dagen daarop!

In mijn kindertijd was het dagelijkse kost. Ik hoor het mijn oma zaliger nog zeggen: “Als je dit niet opeet, ga je ziek worden!”. Havermoutpap mag er dan wel niet zo smakelijk uitzien, nooit heb ik met enige tegenzin mijn bord uitgelepeld. En inderdaad, voor zo ver ik het mij herinner moest ik mij op school zelden of nooit afwezig melden in mijn jeugdjaren.

[related-posts]

Het cultdieetboek ‘De voedselzandloper’ prijst tegenwoordig havermoutpap aan als hét ontbijt bij uitstek. En sterker nog: een recent onderzoek van de prestigieuze Amerikaanse universiteit Harvard toont aan dat elke dag havermout eten hét geheim is voor een langer leven. De wetenschappers onderzochten in de eerste plaats de eetgewoontes van 80-plussers en die bleven blijkbaar trouw aan het ontbijt dat ze sinds hun kindertijd gewend waren: havermoutpap of bruine rijst.

Cornflakes en muesli mogen dan ook wel volkoren granen bevatten, de toevoeging van fruit, noten en chocolade is volgens voedingsdeskundigen een totaal verkeerde combinatie. Niet dat deze supplementen of smaakmakers ongezond zijn, maar je nuttigt ze bij voorkeur vers, apart en in kleine porties 20 minuten vóór je aan een granenmaaltijd begint. Bovendien blijkt ook melk of yoghurt te vloeken met aanvullende ingrediënten als fruit en noten.

muesli

[related-posts]

Het pak havermout dat ik kocht is er één van 500 gram. Volgens de onderzoekers is één dagelijks kopje -plusminus 28 gram- warme en geweekte havermout genoeg om je te wapenen tegen winterziektes of kwalijke hartziektes. Toegevoegde suikers zijn uit den boze, maar een theelepel honing en een vleugje kaneel zijn wél aangewezen. De enige fruitsoort die je met de brij eventueel kan combineren is verse, rijpe banaan.

Zou mijn oma dit recept nu al die tijd opzettelijk verborgen hebben gehouden?…