Groene smoothies: een boost voor je gezondheid!

Sapjes op basis van groentes veel gezonder dan fruitmixen.

Ze zien er niet bepaald smakelijk uit, de groene smoothies, maar na diverse onderzoeken wereldwijd is onomstotelijk bewezen dat sappen met groentes veel gezonder voor je hele gestel zijn dan alle lekkere en verschillende fruitsoorten die je door je blender jaagt. Een combinatie van groente en fruit kan wel, maar dan moet je wel weten dewelke.

smoothieframboos

Haal je sapcentrifuge en/of je blender al maar boven, want de komende maanden zal je overrompeld worden door recepten, adviezen en artikels die de groene smoothies aanprijzen als hét krachtvoer van deze tijd. Wat wij maar al te vaak bestempelden als ‘konijnenvoer’, wordt een sap van zuivere en verse groenten sinds kort plots aangediend als een godendrank. Amerika is al helemaal in de ban, nog even en je zal zelf verslingerd zijn op al het lekkers dat je vertrouwelijke groenteboer je te bieden heeft.

[related-posts]

Een slaatje in een glas? Het klinkt veel minder sappig dan een sinaasappelsap. Maar een fruitsmoothie heeft veel meer nadelige gevolgen op je gezondheid dan vooralsnog werd gedacht. Zelfs de natuurlijke suikers die in fruit aanwezig zijn kunnen je darmstelsel, je suikerspiegel en zelfs het gezond onderhoud van je tanden flink overhoop halen. Groentes zijn veel onschuldiger en bevatten veel meer vitamines, eiwitten, mineralen en vezels dan je vermoedt. Niet dat je geen fruit nodig hebt om goed te functioneren, maar de verhouding groente-fruit zou moeten overeenkomen met 3 tegen 1.

smoothiebramen

Gemixte rauwe groentes smaken flauw, voor zo ver je ze al kán mixen. Maar door toevoeging van de gepaste fruitsoorten gaan ze anders en beter smaken. Hét voorbeeld is rode kool met appelen, wat al jarenlang in de handel verkrijgbaar is. Maar wat dacht je van komkommer met appel, spinazie met mango of broccoli met ananas? Vreemde combinaties misschien, maar ze geven je algemene gezondheid een boost die je na een paar weken dermate gewend bent, dat je een dagelijkse portie niet meer kan missen.

smoothieskleuren

[related-posts]

Een bijbel voor de groentesapjes bestaat er niet, maar op verschillende sites ontdek je snel wélke groentes niét geschikt zijn voor de sapjes. Dat zijn o.a. bloemkool, pastinaak, en schorseneren. Het zijn vooral de werkelijk ‘groene’ groentes die van je smoothie een heildronk maken. Smakelijk!

smoothiekomkommer