Goed nieuws: studie toont hoe veel je moet lopen om af te vallen

Het is minder dan je dacht.

Lopen heeft wel degelijk effect op je gewicht. Je moet er zelfs minder lang voor lopen dan je zou denken. Dat was het resultaat van een Deense studie die onderzocht hoeveel kilometer per week je moet joggen om werkelijk af te vallen. Al is er een belangrijke opmerking: enkel lopen zal niet volstaan.

lopen

Wie vijf kilometer per week loopt, zal na een jaar aanzienlijk wat vetmassa verloren zijn. Dat was de conclusie van het onderzoek. Het addertje onder het gras? Je zult ook je dieet moeten aanpassen.
De onderzoekers hadden twee groepen lopers opgesteld. Allebei liepen ze voor een jaar gemiddeld 5 kilometer per week. De ene groep paste hierbij hun voedingspatroon aan en de andere groep niet.

De eerste groep was na een jaar gemiddeld 5,58 kilogram vetmassa kwijt. De tweede groep verloor gemiddeld 3,81 kilogram. Het lijkt op het eerste gezicht niet veel om na een jaar “maar” 5 kilogram minder te wegen. Belangrijk om hierbij op te merken is dat puur het vet van de lopers gemeten werd en ze gegarandeerd wat spieren gekweekt hebben. Als wij onszelf wegen tijdens een dieet, zijn veel van de verloren kilogrammen ook vocht- en soms zelfs spierverlies.
Conclusie: Lopen helpt, maar enkel sporten helpt niet om af te vallen. Wie echt wat minder wil wegen, zal ook op zijn of haar voeding moeten letten.

 

GEEN REACTIES