Een ochtendwandeling doet wonderen

Nachtmensen zijn dikker door een gebrek aan licht.

Vreemde vaststelling, maar uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat ‘ochtendmensen’ een gezonder gewicht en een lagere BMI hebben dan ‘nachtraven’. Niet alleen goed en regelmatig slapen an sich, maar ook het vroege ochtendlicht hebben een invloed op ons lichaamsgewicht.

In min of meer wetenschappelijke termen luidt de uitleg: ‘Het moment dat we daglicht op ons gezicht krijgen, heeft te maken met onze interne klok. Die regelt ons dag- en nachtritme en onze energiebalans. Dus als je op het juiste moment van de dag niet genoeg licht vangt, raakt die klok verstoord, wat invloed heeft op onze stofwisseling en tot gewichtstoename leidt.’

[related-posts]

Ochtendwandeling

Precies om die reden neemt het lichaamsgewicht toe in de wintermaanden. Mensen gaan naar hun werk, terwijl het nog donker is en keren terug, wanneer het al donker wordt. Je mag alle bestaande diëten inroepen, geen enkele is efficiënter dan een fikse wandeling in het ochtendlicht. Weer of geen weer.

Met het oog op de komende zomer is dit een absolute tip: beter dan overdag te gaan joggen bij hoge temperaturen, is het gezonder een halfuurtje vroeger op te staan en met volle teugen te genieten van het ochtendlicht. En dat hoeft niet eens in looptempo!