7 dingen die je nooit ‘s ochtends mag doen!

Begin de dag goed!

Je dag goed beginnen, is cruciaal om een stressvrije, aangename en leuke dag te hebben. Hoewel het gemakkelijker klinkt dan het feitelijk is, heeft onderzoek uitgewezen dat de manier waarop we aan de dag beginnen, allesbepalend is. Mensen die bijvoorbeeld lang snoozen, hebben meer de neiging om deadlines te missen en gestresseerd op het werk rond te lopen. ‘s Ochtends al een gebrek aan energie? Dan zal dat hoogstwaarschijnlijk ook zo zijn voor de rest van de dag. Gelukkig hebben wij de 7 grootste ochtendfouten gevonden en hieronder opgelijst!

1. Snoozen

Hoewel we het vast allemaal doen, is snoozen geen goed idee. Zeker niet wanneer de tussenpozen 10 minuten of langer duren. Je begint telkens aan een slaapcyclus zonder die te kunnen afwerken, waardoor je het omgekeerde effect creëert: je voelt je moe, futloos en zelfs een beetje duizelig wanneer je dan uiteindelijk opstaat.

pojpjpojp


2. Verkeerde houding

Wanneer je wakker wordt, begin je idealiter je benen en je armen uit te rekken. Het stretchen stuurt signalen naar je hersenen dat de dag begint, waardoor opstaan gemakkelijker wordt. Ook het gelukshormoon wordt dan al verspreid door je lichaam. Dus hoe meer je stretcht, hoe gelukkiger je aan je dag begint! Mensen die opgekruld blijven liggen in foetushouding zijn meer geneigd om een lastigere en vermoeiende dag te hebben.

3. E-mails controleren

Het is voor velen een routine geworden om in bed of aan de ontbijttafel snel de e-mails te controleren. Onderzoek heeft echter aangetoond dat dit ervoor zorgt dat je minder productief bent in huis. Het is belangrijk om werk en privé gescheiden te houden, zeker in de ochtend!

vdddvsdvs


4. Je bed onopgemaakt laten

Je vraagt je nu vast af wat dit hier staat te doen… Wel, heel simpel: een geordend huis = geordend persoon. Talloze onderzoeken bevestigen dat een opgemaakt bed geassocieerd is met een verhoogde productiviteit voor de rest van de dag.

5. Koffie drinken

Wist jij dat je lichaam tussen 8u en 9u enorme hoeveelheden cortisol aanmaakt? Dat hormoon staat bekend als het stresshormoon omdat het ook opduikt wanneer we gestresseerd zijn. Dat hormoon is echter ook een belangrijk onderdeel van onze ochtend: het maakt ons wakker door een productiepiek en garandeert het indommelen ‘s avonds door een productiediepte.

dsv


De cortisolpiek in de ochtend is een natuurlijke energieboost die je met het drinken van koffie ondermijnt. Cafeïne verstoort namelijk de aanmaak van cortisol, waardoor het lichaam langzaam maar zeker vertrouwt raakt op cafeïne om wakker te worden. Het grote nadeel is echter dat ons lichaam op lange termijn tolerant wordt aan cafeïne en we ons heil moeten zoeken in grotere hoeveelheden koffie. Deze vicieuze cirkel zorgt er met andere woorden voor dat je steeds meer koffie moet drinken om energierijk en optimistisch door je ochtend te komen.

Wanneer je probeert te stoppen met koffie, zal je na een tijdje merken dat je lichaam opnieuw voldoende cortisol aanmaakt om opgewekt en gelukkig wakker te worden. De cortisolproductie blijft bovendien langer doorwerken, dus je zal ook productiever zijn voor de rest van de dag.

(lees verder op de volgende pagina)