Alles wat je altijd al over eieren wou weten

Waarom een ei niet over het hoofd gezien mag worden.

Amper 60 g zwaar en een vinger hoog maar toch zo rijk aan essentiële voedingsstoffen. En dat allemaal voor een prikje. Het ei heeft warempel veel te bieden. Om van de culinaire mogelijkheden nog maar te zwijgen.

Reden genoeg voor de World Egg Commission om een eigen feestdag in het leven te roepen voor het kl-ei-nood ei. Deze valt op de tweede vrijdag van oktober, op 9 oktober dit jaar.

Troeven van ei in een notendop:

Voedingswaarde:

Eieren zijn een hoogwaardige bron van essentiële voedingstoffen. Ze zijn rijk aan eiwitten van de beste kwaliteit: ze bevatten alle essentiële aminozuren in een goede verhouding. Eiwitten zijn belangrijk voor de opbouw van onze weefsels en de instandhouding ervan. Met één eitje is ongeveer 15% van onze dagelijkse behoefte aan weefselvormende eiwitten voldaan.

Gepocheerde eieren op toast.
Gepocheerde eieren op toast.


Niet onbelangrijk is ook het vitaminegehalte van eieren. Eieren zijn een goede bron van vitamine A, B2, B12 en D. Een ei is een van de weinige voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan vitamine D, een nutriënt waarvan de inname in veel westerse landen te laag is. Verder levert het ei ook ijzer, zink, selenium en fosfor. Een ei biedt niet minder dan 9 essentiële voedingsstoffen en dat voor amper 90 kcal.

De eidooier bevat de meeste eiwitten, vitaminen en mineralen maar ook cholesterol, zo’n 200 mg. Maar cholesterol aanwezig in de voeding is niet de belangrijkste factor die je bloedcholesterol verhoogt. Voedingsmiddelen die veel verzadigde vetten en transvetten bevatten zijn grotere boosdoeners. Wil je cholesterol- en hartvriendelijk eten, eet dan dan in de eerste plaats meer evenwichtig en gevarieerd. Belangrijke ingrediënten zijn veel groenten, fruit en volkoren producten, voldoende magere of halfvolle melkproducten, vis, peulvruchten, noten en olie. Eens een ei ter afwisseling van een stukje vlees of vis is prima.  Op een volledige week mag je zo’n 3 à 4 eieren eten.

(lees verder op de volgende pagina)