Heb je alleen in het weekend tijd om te sporten? Dan hebben we goed nieuws voor jou

0
393

Gezondheidsvoordelen.

Begrijp jij ook niet waar mensen de tijd vinden om tijdens de week te sporten? Geen idee hoe ze het doen, maar ons lukt het echt niet om een uur vroeger op te staan om nog te sporten voordat we naar het werk vertrekken. In theorie klinkt het allemaal leuk, maar in de praktijk betrappen we onszelf erop dat we toch maar op die snooze-knop drukken. Met alle schuldgevoelens tot gevolg omdat andere mensen, zoals sommige collega’s van je, blijkbaar wel de discipline vinden om ’s morgens hun loopschoenen aan te trekken of zelfs gewichten te gaan heffen in de fitness.

Als je die twijfels uit, verzekeren de sportievelingen je ervan dat je even moet doorzetten totdat het een routine is geworden waaraan je verslaafd bent. Er wordt ook gezegd dat je van het sporten juist meer energie krijgt en dat je je minder snel moe zal voelen. Dat zal allemaal wel waar zijn, en wanneer we erin slagen om toch zo’n productieve sportweek in te lassen, voelen we die effecten wel. Toch is het moeilijk om elke dag dat uurtje extra te vinden en meestal zijn er gewoon te weinig uren in een dag.

Daarom zijn veel mensen weekendsporters. Op zaterdag en zondag slagen velen er wel in om een momentje van fysieke inspanning in te lassen. Dat kan gaan van een inspannende loopsessie, tot een fietstocht tot een lange wandeling met de hond. We doen het niet omdat het moet, maar omdat het goed voelt om in het weekend eens een moment voor onszelf te hebben. Zeker als het mooi weer is, voelt het goed om buiten te zijn.

Dat we in het weekend actiever worden, is een goed teken. Toch voelen velen zich schuldig  omdat ze er niet in slagen om elke dag te gaan sporten. Volgens een nieuw onderzoek is dat helemaal niet nodig. Gary O’Donovan van Loughborough University onderzocht de gezondheid van ‘weekend warriors’, letterlijk vertaald ‘weekendstrijders’. De resultaten van dat onderzoek zijn absoluut positief.


(lees verder op de volgende pagina om de resultaten van het onderzoek te zien)

30% minder.

In het onderzoek werden 63591 volwassenen onderzocht, die in drie verschillende groepen werden ingedeeld. De eerste groep bestond uit de ‘weekend warriors’. Zij deden per week ofwel  een middelmatig inspannende activiteit van 150 minuten of een zeer inspannende activiteit van 75 minuten en dit zo’n één of twee keer per week. Bij de proefpersonen zat ook een groep mensen die minder dan 1 of 2 keer per week aan fysieke inspanning deden. Daarnaast was er een derde groep met vrij actieve personen die 3 of meer keer per week sportten.

Het resultaat van O’Donovans onderzoek is dat wie een à twee keer per week een fysieke inspanning levert, al 30% minder kans heeft om vroeger te sterven. Dit bewijst dus dat een beperkte fysieke activiteit al een pak beter is dan helemaal geen fysieke activiteit. Onder sporten hoort elke inspanning die de hartslag verhoogt. Wie dus liever een lange wandeling maakt op een snel tempo, heeft een gelijkaardig voordeel als wie twintig minuten alles geeft op de loopband.

Dit klinkt zo geruststellend dat ik mezelf nog een taartje gun. Ik ben het deze morgen zelf gaan halen na een zeer inspannende wandeling van vijf minuten naar de bakker, dat lijkt me dus dik verdiend.


GEEN REACTIES