Heb je alleen in het weekend tijd om te sporten? Dan hebben we goed nieuws voor jou

0
330

30% minder.

In het onderzoek werden 63591 volwassenen onderzocht, die in drie verschillende groepen werden ingedeeld. De eerste groep bestond uit de ‘weekend warriors’. Zij deden per week ofwel  een middelmatig inspannende activiteit van 150 minuten of een zeer inspannende activiteit van 75 minuten en dit zo’n één of twee keer per week. Bij de proefpersonen zat ook een groep mensen die minder dan 1 of 2 keer per week aan fysieke inspanning deden. Daarnaast was er een derde groep met vrij actieve personen die 3 of meer keer per week sportten.

Het resultaat van O’Donovans onderzoek is dat wie een à twee keer per week een fysieke inspanning levert, al 30% minder kans heeft om vroeger te sterven. Dit bewijst dus dat een beperkte fysieke activiteit al een pak beter is dan helemaal geen fysieke activiteit. Onder sporten hoort elke inspanning die de hartslag verhoogt. Wie dus liever een lange wandeling maakt op een snel tempo, heeft een gelijkaardig voordeel als wie twintig minuten alles geeft op de loopband.

Dit klinkt zo geruststellend dat ik mezelf nog een taartje gun. Ik ben het deze morgen zelf gaan halen na een zeer inspannende wandeling van vijf minuten naar de bakker, dat lijkt me dus dik verdiend.


GEEN REACTIES