Afkicken van suiker

Bereid je voor op ontwenningsverschijnselen.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) verspreidde de jongste maanden onheilspellende berichten over onze dagelijkste inname van calorieën die uit suiker bestaan. Die moet dringend teruggeschroefd worden. In feite mogen we maximum 6 theelepels suiker per dag eten. Maar echt meetbaar is dit niet, want in ongeveer àlles is suiker verwerkt!

Wist je dat één eetlepel ketchup het equivalent vaan één theelepel suiker bevat?

Wist je dat één eetlepel ketchup het equivalent van 1 theelepel suiker bevat? Of dat er in een blikje frisdrank tot 10 theelepels suiker kunnen zitten? En laat je niet misleiden door ‘light’ producten, want zonder enige vorm van suiker zou je ze onbewust aan de kant laten staan.

[related-posts]

In feite zijn we allemaal een tikje verslaafd aan suiker. Als je werkelijk alle suikers uit je dieet zou bannen, raakt bijvoorbeeld de werking van je pancreas het noorden kwijt. Die is het gewend om tegen een hoog tempo insuline aan te maken om de glucose die in je bloed terechtkomt, af te breken.

Verschillende cupcakes

Speel je plots geen suikers meer naar binnen, kunnen er ware afkickverschijnselen optreden, zoals prikkelbaarheid, slapeloosheid en hevig beven. Neveneffecten, waaronder ook mensen lijden die proberen af te kicken van nicotine, cocaïne en alcohol.

Maar die laatste drie zijn geen ‘dikmakers’, terwijl suiker wél zorgt voor overgewicht. En dàt is dan weer de oorzaak van de meest voorkomende ernstige ziektes.

Het prettigste neveneffect van het plotse stoppen met suikerverbruik is dan ook dat je ontegensprekelijk aan lichaamsgewicht zal verliezen.