7 tips om diabetes te voorkomen

Ook in ons land neemt aantal diabetes patiënten toe.

Vandaag is het World Diabetes Day, waarbij aandacht wordt gevraagd voor deze ziekte. De ziekte ontstaat bij een te hoge hoeveelheid glucose in het bloed, veroorzaakt door een gebrek aan insulineproductie door de alvleesklier. Hoewel de oorzaak van diabetes type 1 meestal niet aan te wijzen is, kun je voor type 2 wel degelijk het één en ander doen om het te voorkomen.

1. Glas water:

Begin de ochtend met een groot glas kraantjeswater of bronwater (geen spuitwater!). Je kan de inhoud eventueel mengen met het verse sap van een halve citroen. Geen zoetmiddel toevoegen! Veel gezonder is een theelepel honing nuttigen bij het opstaan.

Water drinken

2. Stevig ontbijt:

Muesli’s op basis van noten en gedroogd fruit blijken veruit de meest gezonde. Een volledig fruitontbijt kan, maar kies dan voor natuurlijke ‘zoete’ fruitsoorten, zodat je geen behoefte hebt aan bijkomende suikers. Let wel, fruit wekt een hongergevoel op!

Yoghurt

[related-posts]

3. Kauw en eet rustig:

Het is belangrijk dat je voor elke maaltijd de tijd neemt. Daarom is het aangewezen dat je de maaltijd vooraf in kleine porties verdeelt, je zal opmerkelijk minder eten. Het duurt 20 minuten voordat je maag een signaal naar je hersenen stuurt dat je vol zit.

brood

4. Beweging troef:

Het is geweten dat meer dan de meerderheid van ons tijdens de werkweek niet aan sporten toekomt. Probeer toch elke dag te bewegen, zelfs al is dit enigszins geforceerd. Een voorbeeld: laat je favoriete cd weerklinken terwijl je aan het koken of het kuisen bent.

Sporten

[related-posts]

5. Meer groente:

Aardappelen hoeven niet altijd het hoofdbestanddeel te zijn van een ‘rijke’ maaltijd. Een puree van louter broccoli, bloemkool of knolselder vraagt om enige gewenning, maar goed bereid kan het ook best lekker zijn.

groenten

6. Olijfolie:

Vermijd het bakken met boter, gebruik zoveel mogelijk gezonde oliën. Zelfs bij een slaatje is een scheut olijfolie of koolzaadolie veel gezonder dan een lepel mayonaise, ketchup of bereide vinaigrettes die je in de winkel koopt. De meeste producten bevatten te veel suiker en zout.

Olie Lepel

[related-posts]

7. Gezonde koolhydraten:

Het is verstandiger om te kiezen voor producten met minder toegevoegde suikers, zoals volkoren brood, bruine rijst, haver, granen en maïs. Wortelen en maïs zijn natuurlijke zoethouders, maar dan wel op voorwaarde dat je ze vers bereidt en niét uit blik of een bokaal komen.

brood2

Opvallend is dat deze 7 regels zowat dezelfde zijn die gelden voor een te hoge cholesterol, te hoge bloeddruk en een algemeen ‘normale’ bloedspiegel. Kortom, met deze 7 geboden kan je niks verkeerds doen!…