6 etenswaren die je best vermijdt als je puistjes hebt

Beter voorkomen dan genezen.

Heb je binnenkort een date of een feestje? Ga je een weekendje weg? Dan is vol puistjes staan op die dagen het laatste dat je zou willen! Heb je een huid die gemakkelijk last heeft van breakouts? Dan kan het helpen om op je voeding te letten. Er zijn een aantal voedingswaren die een sterke trigger kunnen zijn en acne in de hand kunnen werken. Vrouwen kunnen best de inname van deze voedingsmiddelen beperken rond de periodes wanneer hun hormonen het meest schommelen. Dat is rond de tijd van de ovulatie en het begin van de regels. Door deze schommelingen ben je sowieso meer vatbaar voor een puisten invasie. In tijden van stress is je huid ook kwetsbaar, omdat stress een negatieve invloed op je immuunsysteem heeft. Zo kunnen de bacteriën op je huid de bovenhand krijgen.

meisje


1. Chocolade en suikers

Hoewel er geen directe relatie is tussen chocolade en acne, zijn er studies die bewijzen dat voedingswaren met een hoog gehalte aan vetten en suikers voor huidproblemen kunnen zorgen. Dit komt omdat deze stoffen de productie van talg stimuleren. Als er teveel talg geproduceerd wordt, kun je gemakkelijker last hebben van verstopte poriën, met puistjes als gevolg.


2. Kaas

Over hoge vetgehaltes gesproken. Het is logisch dat je best overmatige inname van kaas vermijdt. In het algemeen vermijd je best zuivelproducten om acne te voorkomen. Melk bevat extra hormonen (vooral niet biologische melk) die ons lichaam aanzetten tot het produceren van meer talg. Wil je toch kaas of andere melkproducten toevoegen aan jouw dieet? Opteer dan voor biologische, magere varianten. In plaats van melk kun je kiezen voor kefir. Dat is nog eens goed voor je spijsverteringssysteem.

Lees ook:

Pas ook op met witte bloem en kaas combinaties, zoals pasta met kaassauzen en pizza. Witte deeg, wordt in je lichaam omgezet in suikers en jaagt zo je insulineproductie omhoog. Dat is niet zo gezond, ook niet voor je huid. Het is best om je bloedsuikerspiegel op zo’n laag mogelijk niveau te houden, zonder al te veel pieken. Daarom kies je best voor volkoren producten.

pasta


(lees verder op de volgende pagina)