5 trucs om sneller in slaap te kunnen vallen

Een tekort aan slaap is nefast voor je hele doen en laten.

Het gebruik van slaapmiddelen is in ons land de jongste jaren onrustwekkend toegenomen. Het is wetenschappelijk bewezen dat een tekort aan slaap je hele dag om zeep kan helpen. En bovendien ook je gezondheid. Nu zou je denken dat het merendeel beter slaapt tijdens de wintermaanden, maar niets is minder waar. Precies door de radicale inkorting van het aantal uren daglicht -in deze periode nauwelijks 7 uur!- wordt ook het bioritme voortdurend verstoord. ‘s Ochtends heb je de neiging om langer in bed te blijven liggen en zelfs al kruip je ‘s avonds vroeg in je bed, dé klacht is dat je uren kan wakker liggen en de slaap niet kunt vatten.

Uit een verzameling weetjes distilleerden we volgende 5 tips die je in staat zouden moeten stellen om binnen de 20 minuten in slaap te vallen.

1. Schaapjes tellen:

Het lijkt een kinderlijke fabel, maar blijkt dat ‘aftellen’ een efficiënte manier is om je gedachten te verzetten en totale rust te vinden. Vergeet al je andere mentale zorgen en begin van het getal 200 af te tellen naar nul in het ritme van je hartslag. Je zal verscheidene keren onderbroken of afgeleid worden door andere fantasieën, maar herbegin dan het ritueel.

schaapjeknuffel


(lees verder op de volgende pagina)