5 tips om lentemoeheid tegen te gaan

SAD is een almaar meer voorkomende aandoening.

Inderdaad, wetenschappers hebben er een naam aan gegeven: Seasonal Affective Disorder of SAD. De aandoening is hoofdzakelijk te wijten aan een gebrek aan de stof ‘serotinine’ in je hersenen. Door de herhaalde temperatuurschommelingen van de jongste weken is de kans niet irreëel dat ook jij er last van hebt zonder het goed en wel te beseffen.

Je ervaart vooral een gebrek aan energie. Je voelt je futloos, je hebt weinig zin om iets te ondernemen en al zeker niet om aan de grote lenteschoonmaak te beginnen. Wie last heeft van lentemoeheid voelt zich overdag slaperig en moe -zelfs bij voldoende nachtrust- en is prikkelbaar. Velen hebben een grotere drang naar suiker en gaan meer eten.

Sommigen gaan ervoor naar de dokter, in de waan dat ze ten prooi zijn aan een heuse depressie. Toch kan je een sluimerende ‘lenteblues’ op een natuurlijke wijze tegengaan. In de eerste plaats door je eetgewoontes aan te passen. Maar ook de eerste tip is belangrijk:

1. Zon, licht en buitenlucht:

Nu we overdag een gemiddelde temperatuur van 20° C benaderen, is het belangrijk om van het eerste zonlicht en de buitenlucht te genieten. Heel wat negatieve gevoelens en gedachten kunnen vermeden worden door een dagelijkse wandeling. Liefst bij het ochtendgloren, nog voor je aan je dagtaken begint. Probeer ook je middagpauze in de buitenlucht en in de zon door te brengen.

Ochtendwandeling

(lees verder op de volgende pagina)