5 ‘leugentjes om bestwil’ over ontbijten

Het ontbijt is en blijft belangrijkste maaltijd van de dag.

6 op de 10 mensen geeft toe ‘s morgens nauwelijks of niet te ontbijten en het best te kunnen stellen met één à twee koppen koffie en een snel hapje (lees: ontbijtkoek). Dit is voor velen geen nieuws onder de zon, maar erger is dat onlangs openbaar werd gemaakt dat 1 op de 5 kinderen niet heeft ontbeten, wanneer ze op school aankomen. Ontbijten behoort al lang niet meer tot het dagelijkse ritueel binnen de meeste gezinnen. En dit is voor alleenstaanden niet anders.

Ontbijten

Geen tijd en geen honger is voor de meeste volwassenen al een reden of excuus om het ontbijt te schrappen van de dagorde. Anderzijds zijn er de jongste jaren zoveel fabeltjes de ronde gegaan over al dan niet gezond eten, dat men het ontbijt niet echt als een ‘gemis’ of een ‘must’ ervaart. Men ondergaat wat men erover leest en adviseert en doorgaans eigent men zich onbewust een aantal leugentjes om bestwil toe om zichzelf te vergoelijken. Hieronder de meest voorkomende ‘misverstanden’:

[related-posts]

1. Als ik niet ontbijt, verlies ik gewicht:

Dit is onzin, want dan zouden de Britten allemaal lelijke dikkerds zijn. Zelfs al spelen ze als ontbijt een bord vol met spek, eieren, saucissen en bonen naar binnen, voedsel staat nog altijd voor ‘energie’ en die wordt nog voor het middaguur verbrand. Let wel, de gezonde vetten van een Brits ontbijt gaan nooit samen met het eten van bv. brood of muesli.

Slapen lezen

2. Als ik ontbijt, word ik slaperig:

Ook een fabeltje! Tussen het avondmaal van de dag tevoren en het ontbijt verlopen gemiddeld 8 à 10 uur. Zelfs tijdens de slaap verlies je vocht en energie en logischerwijs dient de tank ‘s morgens bijgevuld. Wie dit niet doet, ervaart een gevoel van ‘slapte’ tussen 9 en 11 uur ‘s morgens.

[related-posts]

Koffie

3. Als ik koffie drink, blijf ik sterk en slank:

Fout! Dranken die cafeïne bevatten -ook de o-zo ‘weldadige’ groene thee- zorgen er wel voor dat je overtollig vocht sneller in de blaas belandt en dat je dus vaker naar het toilet moet, maar uiteindelijk vervangt het enkel de vochtbehoefte die je lichaam dagelijks nodig heeft, met name 1,5 tot 2 liter per dag. Overigens bereik je met meer dan 5 koppen koffie of thee per dag een averechts effect. Je zal effectief minder goed presteren.

4. Als ik mijn ontbijt beperk tot fruit, kan ik een poos verder:

FruitsnacksJa, maar niet langer dan drie à vier uur. Fruit geeft hoofdzakelijk snelle energie af, zodat het gevoel van verzadiging tamelijk vlug verdwijnt en je een hongergevoel geeft dat niet bepaald om fruit smeekt. Wie ‘s morgens fruit eet, doet dit best in combinatie met volkorengranen en zuivel.

[related-posts]

5. Als ik mij houd aan voedingsregels, herval ik binnen de kortste keren:

Discipline en zelfcontrole líjken moeilijke eigenschappen, maar eenmaal onder de knie maken ze plaats voor trots en zelfvoldoening. ‘Ontbijten’ is in feite niet meer dan een (noodzakelijke) gewoonte.

Een tip:

varieer je ontbijten en doe je inkopen ook navenant. Zelfs winkelen wordt dan een aangename bezigheid!