5 foute gezonde ontbijten

Ken jij dat ook: het ‘alweer honger!’ gevoel?

Intussen kreeg zowat iedereen het in z’n hoofd geprent: begin je dag altijd met iets dat voedzaam en gezond is en eet tenminste ièts! En we hebben ook allemaal geleerd tijd te nemen voor ons ontbijt. Veelal is het een kwestie van gewoonte en op den duur kan je het ontbijt niet meer missen. Maar geen uur later begint je maag alweer te protesteren en laat je buik van zich horen: wij hebben honger! Hoe kan dit? Meer dan waarschijnlijk heb je iets genuttigd wat eerder het hongergevoel opwekt dan wel afremt. Dit zijn een aantal van de schuldigen:

1. Vers fruitsap:

Gezonder kan haast niet: je doet de moeite om een paar verse sinaasappels te persen of om een aantal fruitsoorten door je blender te draaien en het rijkelijke sap in een paar flinke teugen op te drinken. Dit geeft je energie een boost, maar in feite is dit maar tijdelijk! Je bloedsuikerspiegel stijgt na één drankje enorm, maar daalt daarna net zo snel weer. Dat veroorzaakt een hongergevoel.

oranje sinaasappelsap


Vooral light drankjes zijn al helemaal uit den boze. Dranken zonder calorieën verwarren onze hersenen. De smaak alleen al kan ervoor zorgen dat onze hersenen een ‘hongersignaal’ uitsturen omdat er calorieën verwacht worden, maar er geen komen.

Noot: water is nog altijd de beste dorstlesser èn hongerstiller!

(lees verder op de volgende pagina)