5 belangrijke dingen je best controleert op de ingrediëntenlijst

4. Proteïne

Eiwitten zijn erg belangrijk voor ons lichaam. Ze spelen een belangrijke rol bij het opbouwen van de spieren, en helpen om dat verzadigd gevoel na het eten langer te behouden. Het is ook belangrijk om te letten op de bron waaruit de proteïne afkomstig is. Probeer producten die soja proteïne of soja eiwit isolaat bevatten, te vermijden tenzij dit product biologisch is. Niet biologisch geteelde soja, net als maïs, is een van de meest kunstmatig gemanipuleerde gewassen. Dit is vooral van belang voor mensen die proteïne poeder gebruiken als aanvulling op hun sportvoeding.

noten


5. Laat je niet misleiden door cholesterol

Niet alle cholesterol is slecht voor je lichaam. Dus je laten leiden door stickers die trots verklaren dat ze “0% cholesterol!” bevatten, is niet zo verstandig. Let er vooral op dat je voedingsmiddelen geen transvetten bevatten. Die zijn namelijk heel slecht voor je gezondheid. Let ook op met labels zoals “Light” en “0% vet”. Veel producenten profiteren ervan en misleiden zo de consument. “Zonder vetten” wil namelijk niet zeggen dat je gevrijwaard bent van transvetten. Dit worden is sommige gevallen vakkundig verstopt dankzij een proces dat “hydrogenering” heet. Die betekent dat natuurlijke ,vloeibare, onverzadigde (plantaardige) vetten, denk aan oliën, op een kunstmatige manier omgezet worden in harde, verzadigde versies. Deze vind je vooral in bewerkte voedingsmiddelen, en zelfs biologische producten.

burger