4 hippe herontdekte gezonde granen

Goed voor je lijf én lekker!

Er is veel controverse rond, maar granen zijn wel degelijk goed voor je gezondheid. Enkel zij die een glutenallergie hebben, kunnen beter bepaalde graansoorten vermijden.
Waar zit dan het misverstand? We eten niet altijd de juiste granen. Zo zijn volle granen beter dan geraffineerde ‘witte’ granen. Deze bevatten immers weinig vezels en snelle suikers, waardoor het dikmakers zijn. Ook eten we soms te veel van hetzelfde. Ons westers voedingspatroon wordt bijvoorbeeld gekenmerkt door veel tarwe. Dat is geen ramp, maar afwisseling is altijd beter. Elk soort graan bevat immers andere vitaminen en mineralen die we allemaal nodig hebben.

Door de opkomst van glutenvrij eten is de populariteit van quinoa onovertroffen, maar ook volgende “vergeten” granen zijn weer in opmars.

1. Farro

Farro is een Romeins graan dat vaak verward wordt met spelt. De smaak is erg notig. Farro bevat veel vezels, vitamine B3 en zink. Het graan heeft tal van gezondheidsvoordelen. Zo vermindert farro de kans op een hartaanval, andere hartaandoeningen, diabetes type twee, astma en darmkanker. Ook is het eten van dit graan goed om je gewicht en bloeddruk onder controle te houden.

Schermafbeelding 2016-01-13 om 11.38.58


(lees verder op de volgende pagina)