18 dingen die je voeten over je gezondheid zeggen

5. Regelmatige voetkrampen:slapenvoeten

Betekenis:

Een kramp in je voeten krijgen, is op zich niets om je zorgen over te maken.  Het is een plotse samentrekking van een spier en kan het gevolg zijn van lichaamsbeweging of uitdroging.  Indien de voetkrampen vaak voorkomen, kunnen ze wijzen op een tekort aan calcium, kalium of magnesium in je voeding.  Bij zwangere vrouwen in het derde trimester, kunnen de voetkrampen eveneens vaak voorkomen, omwille van het gestegen bloedvolume en de afgenomen doorbloeding in de voeten.

Aanwijzingen:

Voetkrampen die opkomen uit het niets, vaak als je ligt.  De krampen kunnen een enkele spiersamentrekking zijn of in vlagen komen.  De pijn blijft vaak lang duren.

Oplossing:

  • buig je voet en masseer de pijnlijke plaats;
  • leg een koude doek op je voet of wrijf er alcohol tegen;
  • stretch je voeten voor je naar bed gaat, om krampen te voorkomen;
  • voedsel met meer calcium, kalium en magnesium in je dieet opnemen.
Calciumrijk voedsel:

onder andere melkproducten zoals yoghurt en kaas, sardines, spinazie, boerenkool en sojabonen.  Voor de top 10 van meest calciumrijk voedsel, kijk hier.

Kaliumrijk voedsel:

onder andere yoghurt, witte bonen, gedroogde abrikozen, spinazie, avocado’s, bananen en champignons.

Magnesiumrijk voedsel:

onder andere spinazie, pompoenpitten, makreel, linzen en gedroogde vijgen.

Bananen
In bananen zit kalium, wat voetkrampen kan helpen voorkomen.

(lees verder op de volgende pagina)