10 weetjes over hoe efficiënt vet te verbranden

Orde in de chaos!

Iedereen worstelt wel eens met zijn gewicht. De grote boosdoener is vet omdat ons lichaam nu éénmaal zo functioneert: we slaan energie zo snel mogelijk op als vet. Vergelijk het gerust met hamsteren om zolang mogelijk toe te komen en te overleven. De verklaring hiervoor ligt in de oertijd, maar tegenwoordig kennen de meeste mensen geen hongerperiodes meer en zo worden we dus te zwaar als we niet op onze voeding letten. Goed om weten is dat vrouwen van nature een hoger ‘ideaal’ vetpercentage hebben dan mannen: gemiddeld 25% vs 15%.

Inspanningsfysioloog Bert Op ‘t Eijnde van de UHasselt hielp in SJIEK gezondheid van Het Belang van Limburg alle misverstanden uit de wereld.

1. Efficiënt afvallen en aan vetverbranding doen, gebeurt op een lage intensiteit, dat is te vergelijken met een hartslag die ongeveer 60% (of iets lager) is van je maximale hartslag

lopen_afstand

2. Bij sporten op een hartslag boven 60% van je maximale hartslag, halen jouw spieren hun energie vooral uit koolhydraten en suikers en dan verbrand je dus minder efficiënt vet. Dat komt omdat koolhydraten sneller energie leveren.

Vaak wordt gedacht dat je rijst, pasta en aardappelen moet vermijden. Het lichaam heeft nochtans deze koolhydraten nodig.


(lees verder op de volgende pagina)