10 meditaties die je vaak onbewust uitvoert

0
534
meditatie_zingen

10 vormen van meditatie die je wellicht regelmatig uitvoert zonder te weten dat je aan het mediteren bent!

1.    Bewegen

Als je ’s ochtends gaat joggen dan heb je vast al eens onbewust aan bewegingsmeditatie gedaan. Bewegingsmeditatie kan je bijvoorbeeld uitoefenen door gemakkelijke kledij aan te trekken en een kilometer te gaan lopen voor je de dag begint. Later bouw je op tot 5 kilometer. Je loopt bewust, opgewekt en ontspannen zonder enige prestatiedruk waarbij je energiestroom wordt vrijgemaakt. Daarna ga je op een bankje of onder een boom zitten om uit te rusten. Door bewust door je buik te ademen, krijg je een gevoel van innerlijke rust. Je kan deze meditatie ook uitvoeren tijdens het zwemmen of dansen, zolang je activiteit maar de brug slaat tussen lichaam en geest.

Intuïtief dansen kan bijvoorbeeld je ‘innerlijk ritme’ naar buiten brengen. In veel culturen wordt vaak gedanst maar in het westen zijn mensen vaak verkrampt of beperken ze zich tot ingestudeerde danspasjes. Maar als je beweegt op muziek en je verliest jezelf daar volledig in, kom je terecht in een hogere staat van bewustzijn. Een doelloze dans van zachte, vloeiende bewegingen die enkel wordt gestuurd door ons onderbewustzijn, kan erg bevrijdend werken. Het beoefenen van een andere activiteit waarbij je gelijkmatige, ritmische bewegingen maakt, kan op dezelfde manier werken. Het heet tenslotte ook ‘bewegingsmeditatie’ omdat de beweging zelfs niet per se sport hoeft te zijn. Het competitieve aspect dat vaak samenhangt met sport hoort ook niet thuis in deze meditatie. Misschien is je volgende vrijpartij wel een onbewuste meditatie…

meditatie_bewegen

2.    Vrijen

Zoals eerder vermeld, kan vrijen een meditatieve handeling zijn. Hoewel meditatie vaak een solomoment is, kan vrijen ook beschouwd worden als een eenwording waarbij je jezelf in de ander verliest. Tantra met je partner is als intieme spirituele ervaring een zeer efficiënte en populaire meditatietechniek. Net als bij bewegingsmeditatie kunnen de ritmische bewegingen tijdens het vrijen een energiestroom vrijmaken die tot uiterst genot en opperste ontspanning leidt. Bij tantra wordt seksuele energie omgezet in spirituele door van bepaalde technieken gebruik te maken.

Maar vaak gebeurt meditatie tijdens het vrijen ook spontaan. Als je je 100% bewust bent van elke zintuiglijke ervaring tijdens het vrijen, je je focust op het hier en nu met je partner en de bezegeling van jullie wederzijdse liefde, open je je bewustzijn voor diepe niet alledaagse indrukken. Alles dat opbouwt naar een hoogtepunt in deze ervaring – zowel fysiek als fysisch – en alles dat ermee samenhangt, is veel meer dan louter plezier of genot. Je orgasme kan dan gelijktijdig ontstaan met dat van je partner en is niet meer enkel een fysieke ervaring maar ook een geestelijke, zelfs spirituele ervaring.

meditatie_vrijen

3.    Zingen

Vaak blijven liedjesteksten of stukken van liedjesteksten hangen in onze gedachten. En de teksten en melodieën die blijven hangen, associëren we vaak met onszelf, een aspect van onszelf of iets dat ons bezighoudt. Wanneer je diep in gedachten verzonken een tekst zingt in een bepaalde melodie en je verder gewoon ontspant, dan ben je eigenlijk een mantra aan het zingen. In heel veel culturen wordt zingen gebruikt om de religieuze beleving te stimuleren of te versterken. Dus als jij zingt, je bent je bewust van deze activiteit en je wordt erdoor geraakt, dan beoefen je eigenlijk een vorm van meditatie.

Door de zingen, kan je blokkades in je lichaam en geest naar buiten projecteren. Mensen zie aan het zingen zijn zonder dat ze zich bewust zijn van de aanwezigheid van anderen kunnen daar behoorlijk in opgaan. Iemand storen die aan het zingen is, tijdens het douchen of studeren of een ander passief onbewaakt moment, kan zorgen voor een enorme schrikreactie. Ongeremd en pretentieloos zingen, kan overrompelende en overstijgende emoties naar boven brengen en een bijzondere manier van ontspanning schenken. Wie weet brengt je favoriete popnummer je onbewust in diepe ontspannende sferen of brengt je favoriete zanger je op die manier in de zevende hemel.

4.    Schilderen

Sommige mensen zijn alleen doelgericht met kunst bezig maar vaak is kunst ook meditatief. Als je kunst beoefent, gewoon omdat dat je ontspant en omdat het ‘je verstand op nul zet’ dan kan schilderen of creatief zijn met klei meditatie worden zonder dat je het beseft. Een streepje muziek kan altijd helpen om je intuïtief mee te laten voeren in de ervaring van kunst maken, gewoon voor het plezier. Haal letterlijk alles uit de kast: grote en kleine vellen papier, gekleurde vellen papier, waskrijt, (vinger)verf, houtskool, potloden, enzovoort. Wanneer je achteraf je kunstwerk bekijkt en je laat je onderbewustzijn meevoeren door wat je hebt gemaakt, is dat ook weer een vorm van meditatie. Wordt je bewust van het creëren zelf en wat je hebt gecreëerd. Laat je emoties leiden door het proces van creatie. Misschien spreekt je onderbewustzijn wel doorheen je kunstwerk.

5.    Natuurmeditatie

Wanneer je gaat wandelen in de natuur op een zonnige dag zonder specifieke afspraak of doel, maak je vaak automatisch je gedachten leeg. Je voelt de grassprieten langs je benen glijden, de zon op je gezicht, de wind door je haren, … Je ruikt de bloemen of pas gemaaid gras. Je hoort de bladeren ritselen of het gezoem van insecten. Misschien doe je dat vaak, doelloos gaan wandelen in de natuur. Dan merk je dat dit een heel goede manier is om snel in het hier-en-nu te staan, om je enkel bewust te zijn van het moment en alle zorgen gekoppeld aan verleden en toekomst te vergeten. Een relaxerende natuurwandeling maakt je bewust van jezelf en je lichaam. Je gaat bewuster met je zintuigen om die plots ook veel scherper lijken. En voor je het weet, ben je aan het mediteren.

meditatie_natuur

6.    Koken en eten

Voedsel is niet alleen levensnoodzakelijk maar ook een bron van plezier en genot. Zeker wanneer je erg bewust kookt en je stilstaat bij elke stap bij het koken, kan koken een meditatie zijn. Veel mensen ontspannen en genieten tijdens het koken: het spoelen en fijnhakken van de groenten, het laten sudderen van de boter, het toevoegen van de kruiden, … Goede koks zijn vaak ook in bepaalde mate intuïtief bezig met koken. Ze ‘voelen aan’ welke smaken goed samengaan en wanneer het vlees genoeg gegaard is. Ze zijn zich bewust van de smaken van hun ingrediënten en staan daar telkens bij stil tijdens het bereiden van voedsel. Zeker wanneer je kookt voor anderen doe je dat met liefde. Je wil je gezinsleden of vrienden laten genieten van je gerechten. Je wijdt dat ene moment aan de zuivere activiteit van eten bereiden, het voorbereiden van een bijzondere smaaksensatie. Koken kan een zeer efficiënte meditatieoefening zijn.

Mensen genieten ervan om op restaurant te gaan. Net zoals je met liefde en aandacht kookt, zou je met liefde en aandacht moeten eten. Mensen genieten van eten. Daarom gaan we regelmatig eens op restaurant, waar we niets anders moeten doen dan onder tafel schuiven en genieten. Wanneer je niets anders plant tijdens het eten, kan je je voor 100% focussen op het eten, zonder haast. Eten in stilte, alleen of met anderen kan een ware meditatie zijn. Je bent je bewust van elke hap die je neemt en de smaak van het voedsel op je tong, de sensatie van de structuur, … Je staat stil bij het visuele aspect van eten. Het oog wil namelijk ook wel wat. Je geniet meer van eten dat mooi op je bord is geschikt of dat er smakelijk en uitnodigend uitziet. Vaak voel je ook bewust de kracht die voedsel heeft en soms vrij letterlijk hoe het je lichaam versterkt. Als je je wat slap voelt, kan je door het eten van het juiste voedsel meteen energie krijgen. Bewust met eten omgaan, maakt je helemaal zen.

7.    Wensen

Noem het bijgeloof of gewoonte maar of we er nu echt in geloven of niet, we wensen allemaal wel eens. We spreken allemaal wel eens uit waar ons hart naar verlangt in de hoop dat we het zo op magische manier naar ons toe trekken. Of je het nu doet wanneer je een muntje in de trevifontein gooit of een wensput, bij het uitvallen van een wimper, het filosoferen over de voorbije dag of het opmaken van je weekplanning, het is een vorm van wensen. Als je in een toestand van uiterste rust verkeert en je stelt je bijvoorbeeld voor in welke situatie je binnen een drietal maanden zou willen verkeren en je focust enkel op dat beeld en dat moment, is dat een vorm van meditatie.

Het zou kunnen dat je je inbeeldt hoe je je op dat bepaalde moment in de toekomst wil voelen, fysiek of mentaal. Het zou kunnen dat je materieel gewin voor ogen hebt. Beeld je jezelf dan in met datgene dat je wil bereiken. Je bent niet onderweg naar je geluk maar tijdens jouw ‘meditatie’ héb je het al. Als je jezelf inbeeldt dat je het centrum bent van een verwezenlijkt toekomstbeeld, kan dat voor dezelfde gelukshormonen zorgen als wanneer je dergelijke dingen effectief bereikt. Het maakt je positiever dan wanneer je vast blijft zitten in negatieve denkpatronen en jaloezie. En een positief mens, trekt dan weer positieve dingen aan!

meditatie_wensput

8.    Spiegelbeeld

Misschien heb je dit al eens meegemaakt: Je bent pas wakker, je ogen kleven nog half dicht en je sleept jezelf naar de badkamer om een nieuwe dag te beginnen. Je kijkt naar jezelf in de spiegel en je bestudeert je gezicht. Na een tijdje slaat de vermoeidheid weer toe en begint alles rondom je te vervagen. Je ziet alleen nog je eigen gezicht maar je bekijkt het na een tijd zelfs niet meer bewust. Na lang staren naar je spiegelbeeld vergeet je wat je gedaan hebt, wat je aan het doen bent en wat je gaat doen.

Je bent volledig in het hier en nu. Je bent je bewust van je ademhaling en je eigen fysiek. Verder denk je aan niets. Na een tijdje kan je gezicht beginnen bewegen in de spiegel. Je ogen kunnen gaan tranen van het staren maar je bent je er nauwelijks van bewust. Je kan dit soms verbazingwekkend lang volhouden en alle tijdsbesef verliezen. Misschien zie je iemand anders of iets anders in de spiegel na een tijdje.

Wat onbewust gebeurt op zo’n moment wordt door een aantal mensen gecontroleerd beoefend als meditatietechniek. Volgens een aantal theorieën zouden er zo maskers van je persoonlijkheid aan de oppervlakte komen en zou je op die manier dingen over jezelf leren. Dus als je het nog niet onbewust hebt gedaan, misschien moet je het dan gewoon maar eens proberen.

9.    Spelen

Kinderen die spelen, beelden zelfverzonnen situaties uit of imiteren realistische handelingen of gebeurtenissen. Vaak gaan ze zo hard op in hun spel dat ze het voor de werkelijkheid gaan aanzien. Ze zijn zo geconcentreerd aanwezig in hun eigen hier en nu dat ze verleden en toekomst even vergeten. Spelen zorgt ervoor dat ze even volledig opgaan in het moment van het spel en alle andere belangrijkere of nuttige zaken, zoals huiswerk en klusjes, gewoon vergeten.

Spelletjes, ook bordspelletjes, zijn vaak wel beregeld maar ook altijd open in zekere zin. Hoe het einddoel wordt bereikt, hangt vaak grotendeels af van de spelers. Spelletjes worden vaak gebruikt als metaforen voor het leven en met reden. We weten allemaal waar ons leven naartoe gaat maar hoe we het invullen, hebben we voor een groot deel zelf in handen. Volwassenen zijn vaak geremd om zich over te geven aan een spel maar kunnen op zich ook veel leren van spelen. Een spel geeft je ook vaak een alternatieve kijk op een situatie. Of het nu op een rollenspel, een bordspel of een fysiek spel gaat, spelen is een verrijking voor de menselijke geest. Opgaan in een spel kan dus ook een vorm van meditatie zijn.

meditatie_spelen

10. Schrijven

Prikkels uit je leven waarmee je dagdagelijks te maken krijgt, kan je op een positieve manier verwerken door te schrijven. Schrijven is een manier om waarnemingen te analyseren. Met schrijven kan je feiten of gebeurtenissen vastleggen zodat ze in je herinnering blijven. Door die dingen te noteren, zie je ze vaak in een ander daglicht. Schrijven is een heel subjectieve verwerking van indrukken, gekleurd door je persoonlijkheid. In elke tekst zijn elementen uit je onderbewustzijn aanwezig. Er zijn twee basissoorten romanschrijvers: de planmatige en de ontdekkingsschrijvers. Schrijvers die tot de tweede soort behoren, schrijven eerder intuïtief en proberen zo weinig mogelijk van hun verhaal vooraf te plannen. Ze ontdekken gaandeweg wel wat er gebeurt met hun personages. Ze schrijven dus eigenlijk vrij intuïtief.

Misschien heb jij ook al eens zo’n intuïtief schrijfmoment gehad waarop je gewoon de pen opnam en een blad papier en je gewoon een stroom woorden begon te schrijven. Je kan daar helemaal in opgaan. Zulke oefeningen kunnen je inzichten en persoonlijkheid verruimen en je een andere kijk schenken op de dingen. Als je je enkel focust op het moment, de handeling van het schrijven en de spontane inhoud, ben je in zekere zin aan het mediteren.

[highlight color=’white’ backcolor=’#ff0000′]Spontane meditatie in een notendop[/highlight]

Intuïtie en meditatie liggen dicht bij elkaar. Het is vaak wanneer we ons verliezen in een activiteit en we onze gedachten uitzetten dat we meer tot onszelf komen. In onze cultuur is er vaak te veel druk en haast om van dergelijke ‘zuivere’ momenten echt te genieten maar heel af en toe kan je misschien eens loskomen van deze externe factoren om even bewust stil te staan bij de essentie van het bestaan. Geregeld spontaan of gepland mediteren, kan een wereld van verschil maken.

GEEN REACTIES