Topmodel van L’Oréal is 69 jaar!

Jonge schoonheden almaar meer opzij gezet.

In de wereld van ‘beauty & fashion’ is er duidelijk een nieuwe teneur aan de gang. Zowel vrouwelijke als mannelijke topmodellen worden er stapsgewijs vervangen door ‘gewone, alledaagse mensen’ die bij wijze van spreken uit het stadsbeeld worden geplukt. Klein, mollig, onverzorgd of oud,… het speelt allemaal geen rol meer en dit hebben de marketeers goed bekeken, want de potentiële klant van een bepaald product kan er zichzelf beter in vinden, wanneer iemand ‘naturel’ model staat voor wat zij/hij van plan is te kopen.

Acteurs en actrices van het kleine scherm en het grote doek kruipen in verschillende personages maar etaleren zelden of nooit hun ware ik. Hoe groter de herkenbaarheid van hun personage, hoe beter ze in de markt liggen. En já, daar komt een vorm van schoonheid bij kijken, zij het meer van binnen uit. Richard Gere en George Clooney zijn dé voorbeelden van oudere kerels die voor bepaalde producten model staan. Vervang ze door piepjonge professionele modellen en de omzet van de betreffende bedrijven gaat zienderogen de mist in.

[related-posts]

Maar koffie of pralines hebben niets te maken met schoonheidsproducten, dus lijkt het op het eerste gezicht ook niet evident om oudere acteurs en actrices in te huren voor een reclamespotje van L’Oréal. De L’Oréal Groep is een Frans beursgenoteerd bedrijf dat actief is in cosmetica en schoonheidsverzorging. Het bedrijf is internationaal al meer dan een eeuw (!) één van de marktleiders op dit gebied.

Het Franse beautymerk werkt voor haar nieuwste campagne ook niet (meer) samen met een piepjong model. Die rol is weggelegd voor de Britse actrice Helen Mirren. Helen, van Russische origine, is zonder enige twijfel één van de beste actrices ter wereld en hoewel ze al 69 jaar oud is, staan regisseurs te drummen om haar voor hun volgende film aan de haak te slaan. Maar ook reclameboys willen haar maar wat graag als ‘leading lady’, want voor alles is Helen een bijzonder mooie, oudere vrouw. Er zal wel een ferm prijskaartje aan vast hangen, maar Helen Mirren stemde toe om te poseren voor L’Oréal.

[related-posts]

Het beautymerk wil hiermee bewijzen dat een dagje ouder worden niet per se een slechte zaak is en de Oscarwinnares als gezicht van de nieuwe campagne te hebben gekozen. De actrice ging akkoord om te fakkel over te nemen van de Britse zangeres Cheryl Cole en dat is bijzonder. Het is immers de eerste keer dat Mirren in zee gaat met een beautymerk.

“Ik heb altijd van het merk gehouden. Ik ben geen schoonheidsideaal, maar ik zie er best oké uit, toch?”, reageert Helen, “En dat wil ik graag zo houden. Ik hoop dat ik het zelfvertrouwen van vrouwen op deze manier een boost kan geven en hen kan inspireren om hun natuurlijke uiterlijk te aanvaarden’, zegt ze in een statement.

[related-posts]

Ik vergelijk het acteergehalte van Helen Mirren graag met die van onze Vlaamse Leah Thys, óók 69 jaar intussen. Waar wacht je nog op, Leah? Ga eens praten met Nivea of gewoon… Sunlight zeep. Waarom niet?…

Video Dame Helen Mirren: