Fictieserie van Eén, ‘De Ridder’, tweede seizoen

Vermoeiende en té ernstige tv-reeks voor een zondagavond?

‘De Ridder’ is terug en toepasselijk -vanwege de haarkleur van Clara Cleymans in de rol van substituut Helena De Ridder- zou je net zo goed kunnen zeggen: ‘De Rode Ridder slaat weer toe’. En dit zal zich wellicht ook uiten in de kijkcijfers die eerstdaags worden vrijgegeven.

Er is in het verleden inderdaad een periode geweest dat de zondagavond van Eén altijd garant stond voor uitstekende programmareeksen en bijgevolg ook voor een massa volgelingen. Maar in feite ís dit al lang niet meer zo. Niet toevallig flopte de bioscoopfilm over Witse (‘De Val’), omdat de Eén-fictiereeks naar mijn gevoel maar weinig échte, verwoede fans had en velen zelfs een grondige hekel hadden aan de hautaine, norse en blaffende inspecteur in de gelijknamige rol. En laat ons eerlijk zijn: ook de fictieserie ‘Albert II’ was geen onverdeeld succes! Já, men keek wel massaal, maar de andere Vlaamse zenders programmeerden er op zondagavond gewoonlijk weinig soeps tegenover!

[related-posts]

En helaas blijven ze dit doen. Vtm zond gisteren rond en na de klok van 8 een herhaling van ‘De Kotmadam’ uit, een Bondfilm van de jaren ’90 én een herhaling van ‘Het Lichaam van Coppens’ dat de afgelopen week al te bekijken was. Terwijl de zender tijdens weekdagen soms twee verbluffende (nieuwe) tv-reeksen na elkaar plant.

Vorig tv-seizoen had ik al moeite met de geloofwaardigheid van Clara Cleymans in de rol van openbare aanklager. Zij was toen 24 jaar en zo zag ze er ook uit, zeker wanneer ze haar haar in een paardenstaart knoopt. Ze mag dan al een supertalent zijn en schitteren in o.a. ‘Tegen De Sterren Op’, een ‘karakterkop’ heeft ze niét en die kun je met de nodige schmink ook niet in beeld toveren, al zeker niet in close-up. Een minder bekende actrice als Katelijne Damen (54) daarentegen ‘speelt’ geen procureur des Konings, ze ís het ook van kop tot teen en krikt het verhaal nog enigszins op. Voor de rest zien we andermaal te veel bekende tv-gezichten die wel een poging doen om hun vorige succesrollen te doen vergeten, maar als de kijker daarvan geen afstand kan nemen, schort er iets met de casting en/of de vertolking van hun personage.