Liever een gameboy dan een Barbie

Speelgoedfabrikanten zien hun omzet ontzettend dalen.

In een gemiddeld gezin is de computer niet meer weg te denken uit de huiskamer. Ook kinderen komen steeds meer in aanraking met computers. In een paar jaar tijd is het gebruik van computers onder kinderen enorm toegenomen. In die mate, dat kinderen tussen 4 en 12 gemiddeld anderhalf uur per dag (!) met computerspelletjes in de weer zijn. Het zijn de perfecte zoethouders.

logobarbie

De fabrikanten van klassiek speelgoed kunnen intussen alleen maar toekijken hoe hun verkoopcijfers de laagte ingaan. Mattel, de fabrikant van o.a. Barbie, moest tijdens het eerste kwartaal van dit jaar zelfs een verlies van 8,1 miljoen euro noteren. En dit terwijl het bedrijf twee jaar geleden nog een kleine 30 miljoen euro winst boekte.

[related-posts]

Speelgoedfabrikant Mattel geeft grif toe dat ze nauwelijks nog kunnen optornen tegen de concurrentie van (internet-)games, waardoor kids liever achter de pc zitten dan met Barbies te spelen.

Het zijn trouwens meestal de ouders die bepalen welke pc-spelletjes in huis komen. En doorgaans kiezen zij voor educatieve games. Vanaf hun tiende hebben kinderen enige inspraak en maken zij zelf hun keuze uit het aanbod. En dat zijn dan niet bepaald ‘leerrijke spelletjes’.

Waar is de tijd dat wij ons uren konden bezighouden met een handvol knikkers of bikkels en de meisjes met een springtouw en scoubidou-touwtjes? En waren wij dan zoveel dommer?