7de Schrijfdag in Gent met Bart De Pauw

0
742
schrijfdag_2014

Bart De Pauw op de 7de Schrijfdag van Creatief Schrijven

De 7de Schrijfdag, een inspirerende bijeenkomst voor schrijvers en aspirant-schrijvers, vond dit jaar plaats in Cultuurcentrum Vooruit te Gent. Op dit evenement werden talloze workshops gegeven in verband met schrijven, boeken en nieuwe media. Er was een boekenmarktje met creatieve producten en stimulerend leesvoer, een boekenswap en een levensgrote Scrabble. De Schrijfdag is volledig gewijd aan enthousiaste schrijvers. Deze werd gisteren, zaterdag 29 maart, ingeleid met een koffieklets en openingsspeech en onderbroken met een broodjeslunch. Na de laatste workshops volgde de langverwachte prijsuitreiking van de Gouden Meeuw 2014 voor het beste Nederlandstalige fictie- of non-fictieroman  uitgegeven in eigen beheer. Dit jaar ging Marijke L.J. Declercq uit Leuven aan de haal met de Gouden Meeuw voor haar psychologische thriller Het burlen van het edelhert. Naast deze eer wint Marijke een herdruk van haar roman (50 exemplaren), de verspreiding van haar werk in verschillende onafhankelijke boekhandels, een boekenpakket en persoonlijke coaching. De literaire hoogdag werd afgesloten met een receptie.

bart_pauwEen van de populairste activiteiten was wellicht de lezing van Bart De Pauw voor (toekomstige) scenaristen. Hoewel hij een subtiele voorkeur laat merken voor Europese cinema ten opzichte van de Amerikaanse zijn de verhalen die Bart De Pauw vertelt vaak vrij uniek voor deze kant van de oceaan. Fans van Buiten De Zone, Het Geslacht De Pauw, Willy’s en Marjetten en Quiz Me Quick hebben vast al gemerkt hoe verfrissend zijn scenario’s vaak zijn en hoe zijn filmscripts toch opvallend uitsteken boven de eindeloze kommer-en-kwelfilms en boerenfilmvariaties in Vlaanderen.

De sfeer van de lezing deed denken aan hoe een theaterbewerking van Stephen Kings ‘On Writing’ eruit zou zien. Bart De Pauw deelde op een spontane manier zijn eigen levenservaring en vulde die aan met boeiende anekdotes. We gingen al vast naar huis met een heleboel leuke weetjes over zijn succesvolle scenario’s en zijn ervaringen. Dit zijn er enkele:

  1. Op de vraag van een journaliste of hij misschien geëxperimenteerd had met ontrouw voor het script van Loft, antwoordde Bart De Pauw: “Ge moet toch genen alien hebben gezien om E.T. te schrijven.”
  2. De vader van Bart De Pauw begreep bij de release van De Mol op tv het concept niet helemaal. Hij dacht dat degene die naar huis werd gestuurd ‘de mol van de week’ was.
  3. Bij het schrijven van het script van Loft stelde Bart De Pauw zich Philip Seymour Hoffman voor in de rol van Luc Seynaeve. Uiteindelijk werd de rol vertolkt door Bruno Vanden Broecke.
  4. De oma van Bart De Pauw reageerde op de screening van Loft: “Ontrouw is het enige spel waarbij er geen winnaars zijn, alleen verliezers.” Daarop antwoordde haar man: “Ja, maar deelnemen is belangrijker dan winnen.”
  5. Bart De Pauw is geen liefhebber van slapstick en “smoelentrekkerij”. Hij houdt meer van absurde humor en situatiekomedie.
  6. Buiten De Zone was Bart De Pauw zijn ‘versie’ van Monty Python.
  7. Het Geslacht De Pauw was Bart De Pauw zijn ‘versie’ van The Office en tegelijkertijd een humoristische commentaar op reality soaps zoals De Planckaerts en De Pfaffs.
  8. De cameraploeg in Het Geslacht De Pauw is een van de belangrijkste personages: de voyeur.
  9. Het personage Ann Marai in Loft, gespeeld door Veerle Baetens, ontleent haar familienaam aan één van Bart De Pauw zijn favoriete auteurs: Sándor Márai.
  10. Buiten De Zone kreeg aanvankelijk heel negatieve respons maar werd jaren nadien wel een cultserie genoemd.

Verder nog enkele tips om een strak scenario te schrijven, geïnspireerd op de lezing van Bart De Pauw:

  1. shutterstock_120267064Benoem je scènes en vergezel je scènetitel van de setting: interieur of exterieur, waar en welke periode van de dag.
  2. Gebruik concrete beschrijvingen die sfeer opbouwen.
  3. Schrijf geloofwaardige en levendige dialogen.
  4. Gebruik geen literair taalgebruik maar authentieke spreektaal. Gebruik in dialogen dus ook geen je/jij als het geloofwaardiger is dat je personage ge/gij gebruikt. Lees je dialogen luidop om na te gaan of je zeker ‘spreektaal’ hebt geschreven: zou X dat echt op die manier zeggen in die situatie?
  5. Werk je personages goed uit en zorg voor verschillende en rijke persoonlijkheden die bv. niet allemaal even sympathiek zijn, niet op dezelfde manier reageren in een situatie, etc.
  6. Beschrijf je personages aan de hand van de beslissingen die ze nemen, hun acties, in plaats van door wat ze zeggen. (Het bekende “Show me, don’t tell me”)
  7. Vul voor jezelf zo veel mogelijk vragen in: wie, wat, waar, wanneer, hoe, waarom?
  8. Schrijf zo spontaan mogelijk en bekijk eventueel achteraf of je opbouw zowat overeenkomt met de narratieve conventies.
  9. Als je een filmscript wil schrijven, bekijk dan ook veel films. Analyseer en reflecteer: Wat vond ik hier nu goed of slecht aan? Wat werkte, wat werkte niet?
  10. Schrijf wat je zelf leuk zou vinden om te zien. Schrijf herkenbare dingen en heb respect voor je publiek.
[highlight color=’white’ backcolor=’#ff0000′]Samengevat: “observeer, analyseer en schrijf geloofwaardig neer!”[/highlight]

GEEN REACTIES