Niets in de mouwen, niets in de zakken!

Verbazend hoeveel mensen met lege handen de winkels verlaten.

Het overkwam me vorig weekend in de grote winkelketen Mediamarkt. Ik vond niet wat ik zocht, passeerde de kassa zonder iets gekocht te hebben en werd aan de deur tegengehouden door een soort van ‘buitenwipper’ die me verzocht mijn zakken en mijn schoudertas leeg te maken.

Op mijn vraag of dit zomaar kan, antwoordde de man: “Ge moest eens weten hoeveel mensen hier buitengaan zonder zogezegd iets gekocht te hebben! Een USB-stickske steekt ge rap weg, hé meneer!”… Na controle excuseerde de man zich en liet me vriendelijk buiten.

Ik kan de man wel volgen, maar de reden waarom mensen met lege handen de zaak verlaten, is elders te zoeken. Net als ik zijn de meeste mensen prijsbewuster geworden en doet men aan prijsvergelijking alvorens iets te kopen. En dat was ook mijn waarheid. Ik had op internet de prijzen gezien van te koop aangeboden inktpatronen voor mijn printer. Ik wilde wel eens weten of ze bij Mediamarkt goedkoper waren. Nee dus, verre van!

[related-posts]

Steeds meer mensen kopen online.
Steeds meer mensen kopen online.

Kopen online wordt in ons land almaar populairder. Volgens de digitale marketinggroep Digitas LBI is de omzet ervan in nauwelijks 3 jaar verdubbeld. Een interne enquête onder hun clientèle wees uit dat het merendeel van de consumenten eerst de koopwaar met eigen ogen elders wil bekijken of testen, alvorens online te bestellen. De doorslaggevende factor is altijd de prijs.

In het buitenland is online kopen al langer een trend en sommige winkelketens wapenen zich tegen shoppers die alleen maar komen ‘kijken en vergelijken’. In Australië bijvoorbeeld zijn er verscheidene handelszaken, waar men een ‘inkomprijs’ vraagt van 5 dollar. Dat geld krijg je bij het buitengaan terug, wanneer blijkt dat je ook effectief iets gekocht hebt.

Terzijde, mijn inktpatronen kocht ik via internet aan de helft van wat ze in Mediamarkt geprijsd stonden!