Geniale geschiedenisles!

Hoe vertel je 4 jaar wereldgeschiedenis in 6 minuten tijd?

Tot vandaag worden overal in dit land -en over ongeveer de hele wereld- evenementen en activiteiten op touw gezet om na precies honderd jaar de Eerste Wereldoorlog te herdenken. Vele initiatieven beoogden misschien wel een commercieel succes, al bij al werd de essentie van het hele verhaal geen geweld aangedaan. Hoe zou het? De periode 1914-1918 wás één en al geweld en volgens mijn bescheiden mening was het alleszins positief om ook onze jeugd te herinneren aan onze rijke, maar soms droeve geschiedenis.

Hoewel ik me de verhalen van mijn opa zaliger -die zelf de Eerste Wereldoorlog meemaakte- nog levendig herinner en misschien juist daarom, las ik het afgelopen jaar een paar boeken over dit onderwerp en was ik één van de enthousiaste bezoekers van de fenomenale musical ’14-18′. Vanuit artistiek oogpunt zag ik nooit eerder zulk overweldigend spektakel op de bühne van Vlaamse makelij.

[related-posts]

Van oorlogsfilms heb ik nooit gehouden en van geschiedenislessen al evenmin. Maar toevallig stuitte ik gisteren op een YouTube-filmpje, gemaakt door een groep creatieve jongens die al hun talenten aanwendden om in 6 minuten tijd de Eerste Wereldoorlog in beeld te brengen en te verduidelijken. Beter dan gelijk welke spreekbeurt of lezing en boeiender dan een boek of geschiedenisles, vertelt dit document 4 jaar wereldgeschiedenis in iets meer dan 6 minuten. Waarvan niet één seconde je verveelt!

Zelf een filmkenner en regisseur, viel mijn mond open bij de realisatie van deze sublieme productie. Alfred Hitchcocks’ reputatie was, dat hij in één langdurig shot -met één camerabeweging en zonder pauze- of stoptoets- een verhaal kon vertellen. Dit vergde soms 2 dagen aan voorbereiding en geduld, maar na de opname had hij telkens minstens 3 à 5 minuten bruikbare pellicule, waaruit hij niet één beeldje nog hoefde te verknippen. Dit heet perfectie en genialiteit!

[related-posts]

Hitchcock achterna, probeerden de makers met dezelfde techniek te scoren. En met een onderwerp dat niet direct voor de hand ligt: de Eerste Wereldoorlog. Bovendien toetsten de jongens de filmtechniek aan een andere hedendaagse artistieke uitingsvorm: rap en hiphop. Een bijzonder geslaagde combinatie!

Dit is onmiskenbaar hét didactische materiaal voor ouders, leraars en jeugdbegeleiders. Als ik een filmproducent was, ik zou niet één moment twijfelen om deze jonge gasten te betrekken bij een volgend filmproject!

Video geschiedenisles: