Metrotreinen zonder chauffeur?

In China zijn ze bijna klaar met opmerkelijk experiment.

Ik kan me bijwijlen ontzettend boos maken over de snelle evolutie van hoogtechnologische snufjes en het digitale tijdperk in het algemeen. Heeft iemand al eens uitgerekend hoeveel jobs er verloren gingen door mensen te vervangen door computers? Om één simpel voorbeeld te geven: ik ben een klant van Telenet en ontvang sinds 2 maanden mijn factuur via een e-mail. Ik vertrouw mijn eigen pc niet -door de jaren heen ervoer ik al twee keer een onverbiddelijke crash- dus wat doe ik? Ik print die factuur uit (4 bladzijden!), betaal via elektronische weg -zonder tussenkomst van een ‘levende’ bankbediende- en klasseer de tastbare documenten binnen mijn administratieve en georganiseerde rompslomp.

Omdat dit ik toch wel van het goeie te veel vond, probeerde ik Telenet te bereiken om de wens uit te drukken dat ik een papieren factuur per post wens te ontvangen en niet anders. Ik had intussen al uitgevist dat ik daarop recht heb! Maar daar stuitte ik op de ‘automatische telefonistes’ met de namen ‘toets 1’, ‘toets 2’, enz. en werd ik pakweg 20 minuten aan het lijntje gehouden zonder dat ik één menselijke stem te horen kreeg. Ik gaf mijn poging op en besloot een e-mail te sturen. En ook dát lukte niet omdat mijn internetverbinding (van Telenet notabene!) tijdelijk was onderbroken ‘wegens verbeteringswerken’…

[related-posts]

Elektronisch bankieren, okee, maar het staatspersbureau in China pakt zonet met een nieuwtje uit dat me al helemáál de daver op het lijf jaagt. Vanaf mei 2015 zullen er in Beijing een aantal metrotreinen rondrijden… zonder chauffeur! De autoriteiten verwachten dat de treinen het metrosysteem van de stad een stuk efficiënter en veiliger zullen maken. Hèhè!…

Chinezen mogen dan al voorlopers zijn op elektronisch gebied, de idee alleen al schrikt me af. ICT blijkt meer dan ooit ‘speelgoed’ te worden voor technische knobbels die naar willekeur experimenteren. Alsof je een elektrisch modeltreintje op de rails plaatst en maar op het knopje moet drukken. Bovendien is in China alles zoveel groter dan hier. Een metrotrein biedt er plaats aan 1200 passagiers (!) en in en om Beijing razen er een slordige 60 stuks in en onder de stad.

[related-posts]

Ik zal er niet van wakker liggen. Al geef ik toe dat ik in gedachten soms overweeg om mezelf een… elektrische fiets aan te schaffen. En vijf jaar geleden bestond die ook nog niet!…