Wij zijn grootste kortingsbonknippers in Europa

Knip je rijk!

Het is misschien niet zo’n goed idee om een stickertje ‘Geen publiciteit a.u.b.!’ op je brievenbus te kleven, want in die stapel folders en paperassen zit een schat aan kortingsbonnen verdoken waarmee je op jaarbasis een pak geld in je zak kan steken. Sinds 2010 gebruikten de Belgische consumenten 600 miljoen kortingsbonnen, goed voor een besparing van 720 miljoen euro!

Het gaat om kortingsbonnen die via diverse kanalen, zoals de winkel, de verpakking van het product of via je brievenbus verspreid worden. In 2014 werden plusminus 85.000.000 coupons ingewisseld. Dit betekent dat elke Belg gemiddeld 6,4 kortingsbonnen of coupons inwisselde. Daarmee staan de Belgische consumenten helemaal bovenaan in het Europese klassement, net voor de Fransen met 5,6 bonnen per inwoner.

[related-posts]

“De Belg is traditioneel altijd een coupongebruiker geweest, het zit een beetje in onze genen. Kijk maar naar het vroegere ‘Artis-Historia’-verhaal en dergelijke.”, zegt Emmanuelle Luque van HighCo DATA Benelux, dat de financiële stromen en marketinganalyses van kortingsbonnen voor zijn rekening neemt. “Daarnaast speelt ook mee dat fabrikanten in België het recht hebben om dergelijke acties op te zetten en los staan van de distributie. In andere landen moeten ze eerst goedkeuring vragen aan winkelketens en allerlei andere instanties, voor ze couponacties mogen opzetten.”

De populairste kortingsbonnen blijven die aan de winkelrekken zelf, en op de verpakking van producten. Vorig jaar wisselden ongeveer 3,5 miljoen gezinnen iets meer dan honderd miljoen kortingsbonnen in aan de winkelkassa’s. Daarnaast zit het gebruik van digitale coupons, die verspreid worden via apps en websites, in de lift. In 2014 gebruikten Belgische consumenten 30 procent meer digitale bonnen dan een jaar eerder.

[related-posts]

Je zou kunnen veronderstellen dat vooral gepensioneerden zich ‘amuseren’ met het uitknippen en verzamelen van kortingsbonnen. Niets is minder waar. Het zijn vooral jonge gezinnen die er a.h.w. een spelletje van maken om van elke kortingsbon profijt te trekken. En daarbij worden ook de kinderen betrokken. Op die manier leren ze spaarzaam met geld om te springen. En dit mogen we goed nieuws noemen, toch?