Is Marc Zuckerberg krankzinnig of geniaal?

Zonet werd door Facebook bekend gemaakt dat het de berichtendienst WhatsApp heeft gekocht voor een bedrag van 19 miljard dollar!

Het is al langer bekend dat Facebook achteruit boert bij haar jonger publiek, dat steeds vaker overstapt naar applicaties als Snapchat, Instagram en uiteraard ook WhatsApp.

Wablief? 19.000.000.000 dollar?!

De aankoopprijs van 1 miljard dollar voor Instagram in 2012 werd fel bekritiseerd, het is dan ook geen verrassing dat het aandeel van Facebook een stevige duik maakt na de bekendmaking van dit nieuws.

Hoewel het bereik van WhatsApp vele malen groter is dan dat van Instagram, stelt zich de vraag of dit waanzinnige bedrag van 19 miljard dollar te verantwoorden is.

In het verleden hebben diverse partijen als Google, Yahoo en Twitter openbaar de belangstelling getoond om WhatsApp te verwerven. Maar het management hield toen telkens de boot af. Het mag dan ook duidelijk zijn dat dit astronomisch bedrag noodzakelijk was om de belanghebbenden van WhatsApp te overtuigen.

Voordelen van deze aankoop

Er zijn duidelijk enkele voordelen die niet te onderschatten zijn. Deze aankoop bewijst alleszins dat Facebook uit de fouten van Netlog heeft geleerd. Marc Zuckerberg is zich ervan bewust dat Facebook erg aan populariteit inboet bij jongeren, precies de doelgroep waaraan Facebook de afgelopen 10 jaar haar succes te danken had.

WhatsApp heeft 450 miljoen gebruikers, waarvan 70% de applicatie dagelijks gebruikt. Het merendeel van haar actieve gebruikers zijn net die jongeren die Facebook bewust aan de kant hebben geschoven, maar met deze aankoop bereikt Facebook opnieuw dit tot voorheen verloren publiek. Bovendien is WhatsApp een applicatie in volle groei. Dagelijks melden er zich één miljoen nieuwe gebruikers bij aan.

Het moment is erg goed gekozen. Sinds juni 2013 is het Facebook-aandeel verdrievoudigd en is haar marktkapitalisatie gestegen van 59 miljard dollar naar 177 miljard dollar, een toename van maar liefst 118 miljard dollar. Met deze cijfers en herwonnen bereik in perspectief, is een investering van 19 miljard dollar voor WhatsApp niet onverantwoord te noemen.

Nadelen

WhatsApp kent op dit ogenblik amper inkomsten. Tot vorig jaar kon men de applicatie op geregelde tijdstippen gratis downloaden en onbeperkt in tijd gratis gebruiken. Pas het afgelopen jaar heeft WhatsApp haar formule gewijzigd naar een jaarlijks abonnement van één dollar per jaar, maar de early adopters kunnen er tot op vandaag onbeperkt gratis gebruik van blijven maken.

Het businessmodel van Facebook steunt op het aanbieden van gratis diensten in ruil voor de veelvuldige weergave van advertenties. Indien Facebook hetzelfde model op WhatsApp toepast en de advertenties een prominentere rol krijgen, is de vraag of de gebruiker dit zal accepteren of alweer op zoek gaat naar een onafhankelijk alternatief?

Conclusie

Facebook kan zich op dit ogenblik een investering van die grootorde veroorloven en kan ze bovendien verantwoorden tegenover haar aandeelhouders. Immers door het bereik verder te verbreden, verkleint Facebook de kans om zelf te imploderen. Men mag niet vergeten dat het verdwijnen van Netlog en Hyves, enkele jaren geleden, ondenkbaar geacht werd. Door gebrek aan ondernemerschap, durf en innovatie werden ze intussen helemaal van de kaart geveegd.

Strategisch is het een meesterlijke zet, waarmee Mark Zuckerberg de toekomst en potentiële groei van zijn bedrijf voor enkele jaren langer veilig stelt dan de meeste criticasters hadden gevreesd (of gehoopt).

Dit artikel is niet als beleggingsadvies bedoeld en geeft enkel de eigen opinie van de auteur weer.