120 miljoen euro voor twee werken van Andy Warhol

‘Triple Elvis’ en ‘Four Marlons’ geveild bij Christie’s in New York.

Andy Warhol (1928 – 1987) was een artistieke duizendpoot. Behalve auteur, acteur, filmregisseur en muziekproducent, was hij ongetwijfeld ook de grondlegger van de ‘popart’. In de jaren ’60 en ’70 hing er in zowat elke studentenkamer één van de blitse posters van Marilyn Monroe, geschilderd door Andy Warhol. Of beter gezegd, ‘geanalyseerd’ door de excentrieke Warhol. In zijn eigen stijl maakte hij ettelijke portretten van Monroe, voor wie hij een grenzeloze bewondering had.

In de stijl van Andy Warhol's portretten
In de stijl van Andy Warhol’s portretten

Maar ook voor Elvis Presley en Marlon Brando stak hij zijn adoratie niet onder stoelen of banken. Ook zij werden in verschillende gedaantes op zijn doeken vereeuwigd. Het was Warhols’ stijl de beeltenis van zijn idolen te reproduceren in één doek, zij het telkens in andere kleurschakeringen. Vooral de schaarse doeken van Elvis en Marlon zijn bijzonder gegeerd en dit bleek al uit één van de eerste herfstveilingen bij Christie’s in New York.

[related-posts]

Voor het originele werkstuk ‘Triple Elvis’ (Elvis in drievoud op één doek) werd er gisteren maar liefst 65,8 miljoen euro neergeteld. En voor ‘Four Marlons’ (Brando in viervoud) hoestte een anonieme koper 56 miljoen euro op. Duizelingwekkende getallen, maar toch geen record voor een werk van Andy Warhol. Vorig jaar veilde Sotheby’s een doek uit de reeks ‘Silver car crash’ voor 85 miljoen euro.

Tijdens dezelfde veiling werden er gisteren ook grote bedragen van meer dan 20 miljoen euro betaald voor werken van Willem de Kooning en Jeff Koons. In totaal werd er een omzet van 685 miljoen euro gerealiseerd op de veiling bij Christie’s in New York.

Wie zei ook weer dat het crisis is?